آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۲
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

یک بازیگر: حذف شهدا از سینما خیانت فرهنگی است

علی دهکردی، بازیگر پرسابقه سینما و تلویزیون به انتقاد از عدم توجه سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی به شخصیت های تاریخی و دینی و حماسی ایران پرداخت.

بازیگر فیلم «از کرخه تا راین» در بخشی از گفت و گوی خود با جام جم گفت: اگر تولیدی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما، تئاتر و تلویزیون و درباره شخصیت هایمان نداریم، یک اشکال جدی است. وقتی خودمان در قالب آثار هنری و نمایشی سراغ این بزرگان نمی رویم، نتیجه این می شود که هالیوود و غرب با یک نگاه ناسالم به آنها می پردازد؛ تازه آن وقت است که به فکر نقد، بیانیه دادن، میزگرد گذاشتن و از این دست واکنش های مقطعی می افتیم. از الان معلوم است که هالیوود با چه نگاهی سراغ ساخت قصه شمس و مولانا رفته است. ما در دنیا با شخصیت هایی فرهنگی مثل حافظ، خیام، مولوی، رودکی، خاقانی و... شناخته می شویم، اما هنوز فیلم و سریالی درباره زندگی اینها نساخته ایم که جای تاسف دارد.

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران تصریح کرد: ما کدام یک از قهرمان های جنگمان را که برخی بزرگراه های تهران به نام آنهاست، در فیلم های سینمایی تصویر و به مردم معرفی کرده ایم؟ شهید باقری، شهید باکری، شهید همت، شهید بروجردی و... در فیلم های ما کجا هستند؟ نام این بی تفاوتی و بی اعتنایی، چیزی جز یک «خیانت فرهنگی» نیست. اگر مردم ما شهید همت یا شهدای دیگر و بقیه بزرگان و قهرمانان این سرزمین را نشناسند و نتوانند درباره آنها چند جمله ای صحبت کنند، یک خیانت در این میان اتفاق افتاده است.