آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۷
ایران
۱۵

پایان پریشانی «پریشان»

بارش های اخیر شهرستان کازرون باعث شد، بستر دریاچه خشکیده پریشان آماده آبگیری شود. اگر کشاورزی و چاه های غیرمجاز بگذارند، شاید بتوان به احیای دریاچه امیدوار شد.

به گزارش مهر، دریاچه پریشان سال هاست با بحران خشکی دست و پنجه نرم می کند، همزمان با فصل زمستان بستر دریاچه خیس و تا حدودی آبگیری می شود، اما عوامل مختلف باعث می شود ظرف چند ماه همان میزان آب دوباره از دست برود.

کشاورزی در اطراف دریاچه و خشکسالی نگذاشته کمی از آلام دریاچه کاسته شود، اما طی چند روز اخیر بالاخره باران های به نسبت مناسبی خاک پریشان را با آب آشنا کرد و باعث شد، بستر این دریاچه برای آبدار شدن آماده شود.

در این مدت بیش از 90 میلی متر باران در کازرون باریده که بر اساس اعلام هواشناسی، میزان بارش در این منطقه بیش از دیگر نقاط استان بوده. از این رو امید است در صورت ادامه روند بارش باران بتوان امسال این دریاچه را پرآب دید.

عضو شورای شهر کازرون گفت: اکوسیستم تالاب پریشان تا قبل از این که دست نخورد و در آن آشفتگی ایجاد نشود، در منطقه به صورت یک زیست بوم پایدار به حیات خود ادامه می داد، اما دخالت انسان در این تالاب باعث شد، طی چند سال اخیر تالاب دچار کم آبی و خشکی شود.

سیدعلی اکبر کاظمینی افزود: در صورت عدم دخالت انسان، طبیعت روند احیای این تالاب را کنترل می کند و افزایش میزان بارندگی منطقه باعث می شود، این دریاچه جاری شود.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه، اگر بارش باران امسال در این منطقه به 350 میلی متر برسد شرایط برای احیای دریاچه و آبدار شدن آن فراهم می شود.

وی بیان کرد: بارندگی اخیر در شهرستان کازرون بستر دریاچه را خیس کرده و از این رو با ادامه روند بارش دریاچه احیا می شود. کاظمینی افزود: تا زمانی که تمام چاه های غیرمجاز پر نشود و چاه های مجاز نیز با محدودیت برداشت مواجه نشوند، بارندگی ها و آب های جاری شده در پریشان نمی تواند بر وضعیت تالاب تاثیر زیادی بگذارد.