آرشیو پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۰
صفحه آخر
۱۶
عکس نوشت

روایتی گرم از دنیای سرد سیاست

احسان بداغی

وزرای خارجه چند کشور در حالی که حالتی صمیمانه را به نمایش می گذارند مشغول ورود به اتاق مذاکرات هستند؛ این حالت در دنیای سیاست نه تنها اتفاقی نیست بلکه معانی دقیقی هم دارد. آن هم وقتی این وزرای خارجه برای حل اختلافی 26 ساله دور هم جمع شده باشند. در این مورد مشخص معنایش می تواند نزدیک تر شدن به حل اختلافات موجود بر سر نظام حقوقی دریای خزر باشد.

نظام حقوقی که از زمان شروع مذاکراتش تا الان 26 سال می گذرد و اختلافات حل نشده زیادی بر سر آن حتی بعد از بیش از دو و نیم دهه مذاکره و نشست، وجود دارد. حالا در ماه های اخیر است که به نظر می رسد افق امیدوارکننده ای برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات بین کشورهای ساحلی دریای خزر پدیدار شده است.

اظهارات نویدبخش وزیر امور خارجه ایران مبنی بر نزدیک بودن تفاهم نهایی 5 کشور ساحلی درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بعد از پایان نشست سه ساعته وزرای خارجه سه کشور در اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری هم نشان می داد که این دست امیدواری ها چندان هم بی پایه و اساس نیستند. البته صحبت های ظریف توسط لاوروف، وزیر خارجه روسیه تکمیل شد که گفت: «با خوشحالی می توانم اعلام کنم راه حل تمام مسائل کلیدی در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پیدا شده است.» به این ترتیب عکسی که از همراهی وزرای خارجه حاضر در این نشست منتشر شد می تواند خلاصه ای از بازتاب تمام چیزهایی باشد که بین وزرای خارجه در نشست اخیرشان گذشته است.