آرشیو پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۶
اقتصادی
۴

دبیرکل اتاق تعاون ایران: اشتغالزایی در بخش تعاون کمترین بار مالی را برای دولت دارد

دبیر کل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه برای ایجاد یک میلیون شغل در سال باید 70 درصد بودجه کشور را هزینه کنیم گفت: اشتغالزایی در بخش تعاون کمترین هزینه و بار مالی را برای دولت دارد.

ماشاءاله عظیمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون نفر وارد بازار کار می شوند و اگر بخواهیم به هدف گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال دست پیدا کنیم باید 70 درصد بودجه کل کشور را هزینه کنیم. در سال های گذشته شاید برای ایجاد یک شغل 50 میلیون تومان سرمایه گذاری می کردیم ولی این رقم اکنون به 200 تا 300 میلیون تومان رسیده است.

به گفته دبیر کل اتاق تعاون ایران امروز برای توسعه اشتغال در کشور باید نگاه صادرات محور داشته باشیم و برای ایجاد اشتغال پایدار ساختار اقتصاد مقاومتی را تداوم بخشیم.عظیمی درعین حال بخش تعاون را به لحاظ قدرت تحمل ریسک اقتصادی ایمن ترین ساختار اقتصادی دانست و با اشاره به رشد چشمگیر تشکل های تعاونی در دنیا افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته از الگوی اقتصاد تعاونی پیروی و ساختار تعاون را در بخش های مختلف از نظام آموزشی تا نظام اقتصادی پیاده سازی کرده اند. این کشورها از تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی در بخش تعاون کمترین هزینه و بار مالی را برای دولت دارد، گفت: بیش از 200 هزار تعاونی ثبت شده در کشور داریم ولی از این میزان حدود 100 هزار تعاونی فعالند که با توجه به فراگیری تعاون در گرایش ها و مجموعه های مختلف اعم از مسکن، تولید، اعتبار، صنعت و خدمات باید به سمت بهره ور کردن بخش تعاون و استفاده حداکثری از قابلیت ها و ظرفیت های این بخش مردمی حرکت کنیم.