|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/10/4: سهيلا گلستاني خواننده موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: از هيچ كس تقليد نمي كنم
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6999
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6675 4/10/96 > صفحه 12 (موسيقي) > متن
 
      


سهيلا گلستاني خواننده موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: از هيچ كس تقليد نمي كنم


نويسنده: ندا سيجاني

اگر عرصه موسيقي تنگ و محدوديت ها برآن سلطه گرشود ناخودآگاه شوق بيشتري انسان را به دستيابي تراوش احساسات و انديشه ها مي کشاند به مانند موسيقي بانوان که در کشور ما با محدوديت هايي روبه رواست اما توانسته در عرصه آواز و ساز بخوبي بدرخشد و هنرمندان موفقي درجامعه ورود کنند. سهيلا گلستاني يکي از همين هنرمندان است که سال ها در عرصه موسيقي آوازي فعاليت مي کند و به تدريس آواز مشغول است و حال امروز با نگاهي پخته تر به اين هنر تصميم دارد براي نخستين بار کنسرتي را در تهران برگزار کند. گفت و گو با اين هنرمند را در ادامه مي خوانيد.
    
    شما از جمله هنرمنداني هستيد که آهسته و پيوسته وارد عرصه موسيقي شديد و تا به امروز هم دراين حرفه فعاليت مي کنيد اين علاقه چگونه شکل گرفت؟
    آشنايي من با موسيقي به دوران نوجواني برمي گردد. پدر من استاد فلسفه دانشگاه اصفهان بود و به همين سبب با استادان موسيقي و ادبيات چون جليل شهناز، حسن کسايي، دکترساسان سپنتا و ديگر هنرمندان بزرگ موسيقي «گل ها» در ارتباط و رفت و آمد بودند؛ آن زمان دکترسپنتا بسياري ازآثار قمرالملوک وزيري را به صورت کاست به منزل ما مي آوردند و من با کنجکاوي وعلاقه مندي تمام به شنيدن اين کارها مي نشستم وحتي گاهي اوقات همراه اين موسيقي ها شروع به خواندن مي کردم؛ انتظاري که امروز از هنرجويان موسيقي ام دارم و تاکيدم آشنايي بهتر با موسيقي وبيشتر شنيدن آثاراست.
    علاقه من به موسيقي آوازي تا بدانجا بود که در دوران دبستان صدايم را ضبط مي کردم و با اشتياق گوش مي دادم تا آنجا که پدرم براي من معلم موسيقي گرفت و آموختن و نواختن پيانو را آغازکردم؛ در دوران دبيرستان براي پرداختن به موسيقي فرصت کمتري داشتم ، بنابراين به خواندن اشعار بزرگان روي آوردم و تقريباً هر روز تعداد بي شماري از اين آثار را مي خواندم و زمزمه مي کردم و از همان زمان شعر براي من از اهميت خاصي برخوردار شد. زماني که درمقطع دکتراي علوم آزمايشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي تهران پذيرفته شدم درکلاس هاي رديف آوازي خانم هنگامه اخوان ثبت نام کردم و خوشبختانه مورد قبول ايشان قرار گرفتم و سال هاي بسيار در کلاس هاي خانم اخوان آموزش ديدم. علاوه براين درکلاس هاي تکنيک صدا نيز حاضر مي شدم و در اين زمينه مطالعه بسياري داشتم و بعد از آن به عضويت کانون خوانندگان موسيقي سنتي ايران درآمدم و به صورت پيوسته دراين کانون فعاليت مي کنم.
    
    يعني کنار تدريس موسيقي آزمايشگاه هم داريد؟
    بله من در کنار تدريس موسيقي مسئوليت يکي از آزمايشگاه هاي بزرگ اصفهان را برعهده دارم و به هر دوحرفه ام علاقه مندم ،به طوري که نمي توانم بگويم کدام يک براي من دراولويت است. بعد از آن سال 86 در آموزشگاه فارابي اصفهان به تدريس موسيقي آواز ايراني پرداختم و تا به امروز مشغول تدريس موسيقي هستم.
    
    چرا درتمامي اين سال ها فعاليت چنداني در عرصه اجرا يا آلبوم موسيقي نداشته ايد؟
    من سال 86 ازسوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز کارهايم را دريافت کردم اما مشغله کاري ام به گونه اي بود که ترجيح دادم درزمان بهتر و مناسب تر اين اتفاق انجام گيرد، بنابراين بيشتر کارهايم را با همکاري و مشاوره استادان بزرگ دراستوديو خانگي ام ضبط مي کردم اما امروز اين بينش وآ گاهي در من ايجاد شده است که براي بانوان کشورم در تهران اجراي کنسرت داشته باشم ،البته براين نظرم اگر قرار است برنامه وکنسرت اجراشود به ياد مادراني باشد که در زلزله اخير فرزندان خود را از دست داده اند. در خصوص آلبوم موسيقي چند مجموعه با همکاري آهنگسازان خوب کشورمان منتشر شده است و بهتر است بگويم حدود 4 سال است که به صورت حرفه اي تربا آهنگسازان برجسته اي چون محمدعلي کياني نژاد، جهانشاه برومند و سيامک ايغاني همکاري مي کنم و از اشعار شاعراني چون شفيعي کدکني بهره مي برم.
    
    سبک انتخابي شما در موسيقي آوازي روش اديب خوانسازي است درخصوص انتخاب اين سبک و ويژگي هاي آن توضيح مي دهيد؟
    من سال ها در محضر استاد هنگامه اخوان تلمذ کرده ام و درواقع ايشان تنها بازمانده ا زسبک استاد اديب خوانساري هستند ،البته بينش من اينگونه بود که نسبت به اجرا، نوع نگاه يا آواز استادان خيلي تفاوتي اساسي قائل نباشم به هرحال هر کدام عقيده شخصي خودشان را دارند و براي من محترم است و وقتي به بُعد انساني آن نگاه مي کنم تفاوت چشمگيري نمي بينم مهم اين است که تجربه کار را به دست آوريم اما به مانند ديگران نخوانيم؛زماني که نزد استاد گلپايگاني آواز خواندم ايشان تاييد کردند؛صداي شما شناسنامه کار خودتان است و چه خوب است اداي کار ديگران را انجام نمي دهم اتفاقي که متاسفانه اين روزها به وفور دربرخي هنرمندان موسيقي آوازي ديده مي شود.
    
    اشاره کرديد برخي هنرمندان به تقليد کار ديگران روي آورده اند،اتفاقي که در کنسرت بانوان هم ديده مي شود و هيچ اتفاق تازه اي دراين کنسرت ها رخ نمي دهد به نظر شما علت چيست؟
     به شخصه خيلي دلم مي خواهد فضا به گونه اي باشد که همه بانوان هنرمند بتوانند هنرشان را بيان کنند، اما متاسفانه امروزه اگر روي مشوق دروني خودمان حساب نکنيم اتفاق جديدي رخ نخواهد داد و کار جديدي ساخته نمي شود به اين دليل که تمامي اين کارها هزينه بر است و اين همان دليلي است که باعث شده وضعيت موسيقي کشورمان امروز به گونه اي شود که حتي در اين سال ها کمتر اثر ماندگاري ازهنرمندان آقا ساخته شود و شايد يک دليل ديگر آن تغيير ذائقه موسيقايي مردم يا نبود بستري مناسب براي درکنار هم بودن هنرمندان است در گذشته تعدادي استادان بنام چون ترانه سرا، آهنگساز و خواننده در کنارهم مي نشستند و يک اثرجاودانه چون «کاروان» شکل مي گرفت، اما امروزه به خاطر کمترشدن هزينه از کتاب هاي حافظ، سعدي يا مولانا اشعار خود را انتخاب مي کنند،البته خرده اي به اين کار نيست وخيلي هم خوب است ،اما شايد اين اشعار براي آوازمناسب نباشد و سبب شود ترانه ما هم به تکرار بيفتد. فرهنگ و هنر ما نه تنها چيزي کم ندارد ،بلکه پيشينه بسيار خوبي هم در اين زمينه داريم اما متاسفانه دراين سال ها از اين پيشينه بهره نبرديم و فکر نمي کنم اتفاق تازه اي هم رخ داده باشد؛ درواقع نه بهايي به موسيقي مي دهند و نه نظارتي روي آن دارند و به همين دليل اثرماندگاري کمتر ساخته شده است.
    
    نظارت کم و بيش وجود دارد ،اما آن دقت و دل به هنر دادن گويا کمتر شده است؛حداقل در کنسرت بانوان آنچه بيشتر مورد توجه است شکل ظاهري کار بوده نه کيفيت اجراي کنسرت.
    به نظر من بهتراست خانم هاي هنرمند يک مقدار نسبت به هنرشان صبوري داشته باشند تا به درجه اي برسند که بتوانند هنرشان را بيان کنند.اين عزيزان بايد حمايت شوند تا بتوانند يک اثر ماندگار خلق کنند.اگر اين دوستان آثار بزرگان موسيقي را بازخواني مي کنند قطعاً بايد تغيير و تحولاتي براي شنيدن يک کار جديد درآن ايجاد کنند وگرنه گذشتگان اين آثار را به زيبايي و به بهترين شکل خوانده و اجرا کرده اند و دليلي ندارد که دوباره اجرا شوند مگر اينکه تنظيم جديدي روي آن انجام شده باشد يا با صداهاي جديد که تقليدي نباشد اين کارها شنيده شود خود من به شخصه درزمان حيات استادان تجويدي، ياحقي و بديعي نبوده ام،اما آثار اين استادان بزرگ را بازخواني کرده ام و درکنار اين کارها حدود 20 اثر جديد با صداي خودم نخستين بار ساخته و خوانده ام و اصرار براين داشتم که يک کار جديد توليد کنم ،نه اينکه تکرار آثار ديگران باشد. به نظر من يک هنرمند به احترام خود و مخاطبش تا جايي که توان دارد بايد با يک آمادگي کامل، کار خود را ارائه بدهد يا روي صحنه حاضرشود و قطعاً موفقيت هم همراه خواهد داشت. شايد يک مقدار بانوان ما در کارهايشان عجله مي کنند ، البته نمي خواهم خرده بگيرم چون آنقدر فضاي کار براي بانوان سنگين است که بايد ازهمين تعداد کارهايي هم که انجام مي گيرد تشکر کنيم؛ هر هنرمندي که قطعه اي را اجرا مي کند قطعاً بارها و بارها براي اين کار تمرين کرده و وقت گذاشته است.
    
    اشاره کرديد که به شعر بسيار علاقه مند يد آيا اين علاقه و وسواس کاري در انتخاب کارهاي شما هم تاثيرگذار بوده يا آنکه به روز بودن کار مورد توجه شما است؟
    شعربراي من بسيار مورد اهميت است. وقتي خواننده اي روي صحنه کاري را اجرا مي کند با مخاطب خود حرفي را مطرح مي کند اما بايد کارهاي ما به صورتي باشد که بتوانيم با جوان امروز هم ارتباط برقرار کنيم و تنها مخاطباني که به سبک موسيقي «گل ها» علاقه مند بودند توجه نداشته باشيم در غير اين صورت بخش عظيمي از مخاطبانمان را که جوانان هستند از دست خواهيم داد.
    
    درآينده نزديک براي نخستين باراجراي کنسرت خواهيد داشت؟
    بله بزودي اين اتفاق مي افتد و چند اجرا در تهران با يک گروه موسيقي خواهيم داشت و قطعاً از بين کارهاي خودم و استادان برجسته موسيقي «گل ها» چون استادان علي تجويدي، پرويز ياحقي، همايون خرم و بديعي بازخواني خواهم کرد.
    
    با وجود محدوديتي که در خصوص کنسرت بانوان وجود دارد آيا تا حال به اين نتيجه رسيده ايد که خارج ازايران فعاليت کنيد؟
    من در سال هاي گذشته سفرهاي بسياري خارج از ايران داشته ام و حتي بعد از اينکه تعدادي از کارهايم منتشرشد برنامه گذاران بسياري ازمن درخواست همکاري داشتند ،اما حاضر به مذاکره حضوري با آنها نشده ام و خيلي اصرار به ايراني بودن و ماندن در کشورم دارم، بنابراين اولويت نخست من ايران است.
    
    ارزيابي شما از شرايط موسيقي بانوان چيست؟
    آنگونه که اطلاع دارم تنها تعداد محدودي از سالن هاي اجرا براي بانوان اختصاص دارد و آن هم در ساعات بسيار نامناسب و غير منطقي. وقتي در کلانشهري چون تهران اين تعداد سالن وجود دارد بايد هزينه نوازنده، آهنگساز، ترانه سرا با فروش 200 عدد بليت تامين شود حالا بايد ديد اين تعداد بليت به فروش خواهد رسيد يا خير! بنابراين ،اين کنسرت ها نه تنها سودآور نيست بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشد،البته من در شهر اصفهان که زندگي مي کنم تا به امروز اجراي کنسرتي براي بانوان نديده ام.
    
    سهيلا گلستاني خواننده موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: از هيچ كس تقليد نمي كنم
    


 روزنامه ايران، شماره 6675 به تاريخ 4/10/96، صفحه 12 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 50 بار
    



آثار ديگري از "ندا سيجاني"

  خاطره اجراهاي حشمت فراموش شدني نيست / كتاب «افق بيكران» در صدمين سالگرد تولد حشمت سنجري منتشرشد
ندا سيجاني، ايران 27/6/97
مشاهده متن    
  مرثيه اي براي نغمه ها و نوحه هاي فاخر عاشورايي / اهالي موسيقي با «ايران» در ميان گذاشتند
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  موسيقي آييني راوي امين معرفت شنيداري / گفت و گو با حميدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسيقي
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  حسين عليزاده: تريبون در اختيار موسيقي كوچه بازار است / دوازدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان به كار خود پايان داد
ندا سيجاني، ايران 20/6/97
مشاهده متن    
  اكبر گلپايگاني خواننده اصيل موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: زورشان به موسيقي آوازي نرسيد...
ندا سيجاني، ايران 19/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش هاي اعتقادي كلامي
متن مطالب شماره 32، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است