|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق96/10/6: اين لايحه مردان را از ازدواج فراري مي دهد
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3364
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3045 6/10/96 > صفحه 13 (جامعه) > متن
 
      


اين لايحه مردان را از ازدواج فراري مي دهد
زهرا آيت اللهي، رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان، در گفت و گو با «شرق» درباره نقدهايش به لايحه منع خشونت عليه زنان

نويسنده: شهرزاد همتي

«خدا مي داند با چنين وضعيتي کدام پسري ولو ٤٠ ساله و ٥٠ ساله جرئت ازدواج کردن را خواهد داشت؛ حتي اگر رستم دستان باشد، بايد حمايت و دفاع از زنان را به مردان واگذار کرد. تجربه نشان داده که بهترين نوع حمايت از زنان آن است که حمايت از زنان را به مردان خانواده بسپاريم. پدر، همسر، برادر، پدر بزرگ، پدر همسر و محارمي که قدرت حمايت و دفاع از زن را دارند...». اينها بخشي از يادداشت زهرا آيت اللهي، رئيس شوراي فرهنگي-اجتماعي زنان، است که در روزنامه کيهان منتشر شد و به قول خودش تقطيع شده در رسانه هاي مجازي منعکس شد و جنجال فراواني به پا کرد. خودش مي گويد منظورش را آن طور که بايد، به گوش شنونده نرسانده اند و هدف دار بوده و اين شيوه منعکس کردن سخنانش منصفانه نيست. يادداشت کيهان را که مي خوانيم البته کليت ماجرا همين است که از اين چند جمله استنباط مي شود؛ اما نگراني او که حالا نزديک به يک سال است بر مسند رياست شوراي فرهنگي-اجتماعي نشسته، اين است که پليسي بودن لايحه منع خشونت عليه زنان، مردان را از ازدواج گريزان مي کند. البته خانم آيت اللهي شايد به اين نکته توجه نکرده اند که در تمام اين سال ها که کليت قانون مدني به نفع مردان بوده، زنان از ازدواج گريزان نشده اند؛ اما به نظر او زنان با درايت خود مي توانند بخشي از مشکلات را حل کنند. او به انتقادات گوش مي دهد و پاسخ مي دهد و مدام مي گويد منکر ظلمي که به زنان مي شود، نيست؛ اما لايحه منع خشونت عليه زنان را نيازمند تصحيح جدي مي داند. اظهارات آيت اللهي واکنش زنان مجلس را نيز به دنبال داشته است. سلحشوري در گفت وگو با رسانه ها عنوان کرد: «بايد نگاه سياسي به زن را کنار بگذاريم. اگر به زن به عنوان يک انسان که داراي حق اجتماعي است، نگاه کنيم و نگاه سياسي مان را هم وارد موضوع زنان نکنيم و نگوييم اين طرح را معاونت زنان رياست جمهوري و خانم مولاوردي يا فراکسيون زنان تهيه کرده پس بايد با آن مخالفت کرد، چنين مواضعي بروز نمي کند. در حوزه زنان چيزي به عنوان اصلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد و نبايد هم داشته باشد». اين اظهارنظرها در هر صورت متعلق به رئيس شوراي فرهنگي-اجتماعي زنان است، شوراي فرهنگي-اجتماعي زنان و خانواده، نهادي است که براي سياست گذاري و برنامه ريزي کلان در مسائل فرهنگي و اجتماعي زنان و ايجاد هماهنگي هاي لازم در اين امور، براساس مصوبه صدو پانزدهمين جلسه مورخ ١٩/٣/١٣٦٦ شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل شده و از تير سال ١٣٦٧ کار خود را آغاز کرده و آيت اللهي پس از کبري خزعلي رياست آن را برعهده گرفته است.
    
     واقعا معتقد هستيد وقتي که پدر و برادر و شوهر باشد، زنان به قانون نياز ندارند؟
     مطلبي که از در شبکه هاي اجتماعي منتشر شده، دو، سه خط از يک مطلب تقريبا ٩٠ خطي من است که در روزنامه کيهان چاپ شده است. هر مقاله اي- تاکيد مي کنم هر مقاله اي- اگر فقط دو جمله اش در جايي منتشر شود و مابقي آن نباشد، قطعا در حق نويسنده آن اجحاف کرده ايد. بحثي که من مطرح کرده ام، يک ارزيابي از لايحه منع خشونت عليه زنان است و من اين لايحه را نقد کرده ام و فکر مي کنم اين طبيعي باشد که من به عنوان يک مسئول امور زنان کشور که واقعيت هاي اجتماعي جامعه را زير نظر دارد، معتقدم که در موارد زيادي به زنان ظلم مي شود، خيلي از اين ظلم ها هم در کانون خانواده اتفاق مي افتد. آن چيزي که مقام معظم رهبري تا به حال سه، چهار مرتبه نسبت به آن تاکيد داشته اند اين است که مردانِ خانواده را به سمتي ببريم که نتوانند به زنان ظلم کنند. بنده به شدت معتقدم ما هر راهکاري را که مي خواهيم ارائه دهيم، بايد در نهايت به نفع زنان باشد. ما اگر راهکارهايي را ارائه دهيم که اثر کوتاه مدت آن مثبت باشد؛ اما در دراز مدت آثار منفي داشته باشد، اين به ضرر جامعه زنان است. هر طرح و پيشنهادي که منجر به ايجاد تنش هاي بيشتر در خانه و خانواده بشود، به ضرر زنان است. واقعيت اين است که به هرحال زن از نظر قدرت بدني زورش به مرد نمي رسد و حساسيتش هم نسبت به مسائل بيش از مرد است؛ بنابراين اگر در کانون خانواده مرد بخواهد به زن ظلم بکند، هم راحت مي تواند اين کار را بکند و هم زن زياد صدمه مي بيند. من اعتقاد دارم در لايحه منع خشونت عليه زنان، في الواقع براي هر خطاي کوچک مرد، يک جرم بزرگ و يک مجازات بزرگ ديده شده؛ يعني هم جرم انگاري شده و هم مجازات هاي سخت برايش در نظر گرفته شده است.
     نتيجه اين لايحه چيزي نيست جز اينکه در خانواده دائم تنش خواهيم داشت. بنده قبول دارم با موارد حاد ظلم مرد به زن بايد برخورد قانوني شود. البته نمي گويم نبايد با موارد جزئي و ريز برخورد شود، اما برخوردش بايد متفاوت باشد. خيلي وقت ها بايد مرد را نصيحت کرد، کانون خانواده، مکاني است که نمي شود همه مسائل آن را با قانون حل کرد. خيلي جاها مرد خانواده را بايد از حيث باورها و رفتارهايش تغيير داد، اگر باور و خصلت ها سر جاي خودش باشد، با ضرب و زور قانون بخواهيم مرد را وادار به تغيير کنيم، آنجا که مشکل مرد خيلي حاد نيست به ضرر زن مي شود. زن دنبال چيست؟ دنبال اين است که در خانه اگر ظلمي به او مي شود برطرف شود و بتواند کنار فرزندانش و همسرش به خوشي زندگي کند. اگر ما برنامه اي بچينيم که نتيجه اش متلاشي شدن خانواده باشد، درست است که الان يک زن از يک مشکل به صورت موقت نجات پيدا مي کند، اما دچار مشکل بيشتري مي شود و آن فروپاشي خانواده است. فروپاشي خانواده به زنان کم ضرر مي زند؟ هم همسر از دست مي دهد، هم فرزندانش در خانواده عادي بزرگ نمي شوند و تمام بار مسئوليت بچه بر دوش زن مي افتد آن هم در شرايطي که پيش مادرشان باشند و اگر هم پيش مادر زندگي نکنند، مشکل دوري مادر از بچه ها او را آزار مي رساند. من معتقدم اين لايحه چون جرم انگاري زيادي براي مردان دارد و براي اين جرم ها مجازات سنگين دارد، بايد در آن تجديدنظر کرد.
    
     شما نمي توانيد انکار کنيد که شرايط زنان زيادي در خانه هايشان مصداق بارز خشونت خانگي است، قبول نداريد؟
     من اين را قبول دارم.
    
     من فکر مي کنم شما نبايد همه مردان و خانواده ها را با مردان و خانواده خودتان مقايسه کنيد؛ حتما به عنوان يک مسئول به دادگاه خانواده رفته ايد، وقتي که زنان در دادگاه خانواده براي اينکه حقشان را بگيرند اين همه مشکل مي بينند و در آخر هم حقشان را نمي گيرند، چه اشکالي دارد يک لايحه اي باشد از اين زنان حمايت کند؟
     من حرفم همين است، اما منتها اين لايحه آن لايحه مدنظر شما نيست. اين لايحه به اين شکل مضر به حال زن و خانواده اوست. زن جزئي از خانواده است و هويت خيلي از ما زنان در کنار خانواده است که تعريف مي شود. درست است که ما هويت فردي و اجتماعي داريم اما هويت اصلي ما در کنار خانواده تعريف مي شود. اگر همسر و بچه هاي خوب نداشته باشيم بيشترين آسيب را مي بينيم.
    
     خانم دکتر، همسر خوب چگونه به دست مي آيد وقتي قانوني نباشد که از زنان حمايت کند؟
     با اين لايحه و در حضور پليس هم ايجاد نمي شود.
    
     قطعا ايجاد نمي شود ولي اگر من نوعي گير يک مرد بد افتادم اين قانون به من کمک مي کند...
     بخشي از اين قانون به تو کمک مي کند، اما بقيه اش وضعيت را براي تو بدتر مي کند؛ حرف من اين است. من معتقدم اتفاقا نيازمند قانوني هستيم که به زنان کمک کند که مورد ظلم واقع نشوند و در سطح جامعه هم دچار ظلم نشوند. من هم اين ظلم ها را مي بينم و قبول دارم. مثلا وقتي يک زن مورد تجاوز به عنف قرار مي گيرد، آيا مردي که به زن تجاوز کرده، به تناسب جرم ارتکابي اش مجازات مي شود؟ به نظرم نه و اتفاقا مجازاتش خيلي کمتر از آن است که مستحقش است. بنابراين ما اعتقاد داريم چه در سطح جامعه و چه در سطح خانواده بسترهاي قانوني مناسب براي حمايت از زن داشته باشيم. اما بايد چند کار انجام بدهيم؛ اول اينکه همه مشکلات را نبايد با قانون حل کنيم، در کانون خانواده خيلي از مشکلات بايد با رفاقت، دوستي و صميمت اصلاح شود. بنابراين در خيلي از مواقع ما بايد با تقويت اخلاق در خانواده جلو برويم، درواقع وظيفه ما فرهنگ سازي است، اگر ما کانون خانواده را به سمتي ببريم که احساس ناامني در آن ايجاد شود و مرد احساس کند که با هر رفتار کوچکش ممکن است همسرش او را به زندان بيندازد، اينجا اصلا بستري باقي نمي ماند که اسمش را خانواده بگذاريم.
    
     خانم دکتر، الان هم کم احساس ناامني نمي کند، مگر وضع زنان خوب است؟ مردها حتي در شوخي هايشان با همسرانشان وقتي بحث به طلاق مي رسد در همان خنده مي گويند که برو دادگاه، قانون همه حق را به من داده. يعني مرد در ناخودآگاهش مي داند که حق همه چيز با اوست... يعني مرد مي داند کار به دادگاه بکشد کار زن ساخته است...
    حرف خوبي زديد. ببين شما خودت ازدواج کرده اي. وقتي با همسرت اختلاف پيدا مي کني چقدر فشارهاي بيروني مي تواند همسرت را اصلاح و چقدر لطافت و ظرافت هاي مدبرانه کمک مي کند که مرد درست شود.
    
     وقتي زن کتک مي خورد، کار به ظرافت و درايت زنان نمي رسد خانم آيت اللهي... .
     ما زنيم و خوب مي دانيم که خداوند در ما چه توانايي هايي قرار داده. ما با اين توانمندي ها مي توانيم در خيلي از مسائل رفتار شوهرانمان را اصلاح کنيم؛ بدون آنکه پدر، مادر، پليس و دادگاه دخالت کند.
    
     شما اين را قبول داريد که مردان از حقوق قانوني خود سوءاستفاده مي کنند؟
     بله که قبول دارم، اما به اين هم اعتقاد دارم که اين روزها در جامعه ما زنان هم از موقعيت خود سوءاستفاده مي کنند. چرا ما مدام مي خواهيم بگوييم که چرا، الا و بلا همه مردها مجرم هستند و همه زن ها مظلوم و محق هستند؟ شما امروز لايحه خشونت عليه زنان را بنويسيد، اگر مردها بعدش نيامدند لايحه خشونت عليه مردان را بنويسند. آنها هم انسان هستند. يک مادر همان قدر که دلش براي دخترش مي سوزد، دلش براي پسرش هم مي سوزد. دلش مي خواهد هم دختر و هم پسرش خوشبخت باشند. ما مسئولان جامعه زنان بايد مادرانه به مسائل زنان نگاه کنيم. ما نبايد بستري فراهم کنيم که به زن ظلم شود و نبايد شرايطي ايجاد کنيم که زن از شرايط خودش سوءاستفاده کند.
    
     يعني شما مي گوييد زن ها با اين لايحه سوءاستفاده مي کنند؟ اين همه مردان در دادگاه هاي خانواده سوءاستفاده مي کنند، يعني نبايد جلويش را گرفت؟
     الان آمارهايي که پزشکي قانوني ارائه مي دهد مي گويد روزبه روز تعداد مردهايي که به خاطر خشونتي که همسرانشان اعمال کرده اند به پزشکي قانوني مراجعه مي کنند افزايش پيدا مي کند...
    
     خانم دکتر اين آمار تحت هيچ شرايطي قابل قياس با زنان خشونت ديده و آسيب ديده نيست... .
     کاملا قبول دارم، ولي مي خواهم بگويم ما مسيري را طي مي کنيم که از يک طرف جايگاه زنان را در خانواده مستحکم نمي کنيم، برعکس جايگاه مردان را هم خراب مي کنيم. براي اصلاح يک رفتار غلط نبايد رفتار غلط کرد. ما براي يک خطاي اجتماعي راهکاري ارائه مي کنيم که خود آن راهکار منجر به خطاي بيشتر مي شود. من معتقدم نيازمند قانون در دفاع از زنان هستيم، اما بايد قانون فقط در حوزه اي که به زن ظلم شده حمايت کند نه بيشتر. اگر مي خواهيم رفع ظلم بکنيم نبايد کارمان منجر به ظلم به مرد و فرزندان شود. در اين لايحه، هم مردان، هم فرزندان و هم در درازمدت زنان آسيب مي بينند.
    
     پس شما معتقديد اين لايحه بايد ويرايش شود و نگاه حذفي نداريد؟
     بله، کاملا قبول دارم. من اعتقاد دارم بايد اصلاح شود و به نظرم لايحه مدل غربي نوشته شده است. به نظر من بر اساس معضل زنان ايراني و فرهنگ بومي و فرهنگ خانواده هاي ما نوشته نشده است. يک جمله از من در شبکه هاي اجتماعي پخش شده که برادر و پدر خانواده بايد از زن حمايت کنند. در مقاله چاپ شده از من حرفم اين است که قانون بايد از زن حمايت کند، اما يک چيزي را ناديده نگيريد؛ کلا در فرهنگ ايراني ما، مردان خانواده را حامي زن مي دانند. يک دختر وقتي مشکلي دارد پدر خانواده است که از او حمايت مي کند. آيا اين واقعيت اجتماعي را قبول نداريم که پدر خانواده بيشتر از پليس به درد دختر مي خورد؟ در خيلي از موارد که براي زن مشکل پيش مي آيد، اين شوهر است که دلسوز زن است، نه پليس. ما به خاطر يک درصد کم نبايد به اکثر موارد تعميم بدهيم. اين واقعيت اجتماعي ما نيست که زنان در اکثر خانواده ها کتک مي خورند.
    
     خانم دکتر، زن در يک خانواده نرمال که پيش پليس نمي رود... شما براي زناني که در دادگاه هستند، پدرشان و محارمشان به آنها تجاوز کرده يا در دادگاه هستند و از شوهر معتادشان نمي توانند طلاق بگيرند چه تجويزي داريد؟
     ما به عنوان شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان روي اين مسئله کار کرديم و حرف هاي مفصلي هم زديم. در يک جمله نمي شود گفت، اما مواردي که فرموديد تعدادشان خيلي خيلي اندک است. ما پيش خداي خودمان مسئوليم، يک فاجعه را که يک در ميليون اتفاق مي افتد به کل جامعه تعميم ندهيم... .
    
     خانم دکتر يک نفرش هم فاجعه است... .
     بله در اين شکي نيست، ولي اين لايحه پاسخ عالمانه اي به اين دردهاي ظالمانه نيست به يقين مي توان با اتکا به نگرش هاي اسلامي وبااعتماد به توان علمي انديشمندان خودمان وباعنايت به ذخايرفرهنگي ايران سربلند براي مشکلات فراوان زنان کشورمان چاره انديشي کرد، تمام نقد بنده آن است که چرا براي درد جامعه ايراني راه حل را فقط توصيه هاي سازمان ملل مي دانيم و به توان ملي خود اعتماد نمي کنيم در پايان اين نکته را هم يادآوري کنم اولين مرکزي که در ايران براي اصلاحات قانوني به نفع زنان اقدام کرد شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان بود که ازسال ۱۳۷۲ تاکنون دراين زمينه فعال است و توانسته در تغييرات قانوني به نفع زنان هم اقدامات موثري انجام دهد
    اين لايحه مردان را از ازدواج فراري مي دهد / زهرا آيت اللهي، رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان، در گفت و گو با «شرق» درباره نقدهايش به لايحه منع خشونت عليه زنان
    


 روزنامه شرق، شماره 3045 به تاريخ 6/10/96، صفحه 13 (جامعه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 53 بار
    



آثار ديگري از "شهرزاد همتي"

  شكايت ناظم آزارگر از خانواده دانش آموزان / خانواده هاي شاكي پرونده مدرسه معين به دادگاه فراخوانده شدند
شهرزاد همتي، شرق 19/6/97
مشاهده متن    
  افراط در استيضاح / بررسي «شرق» از تلاش برخي نمايندگان براي استيضاح وزير آموزش وپرورش
شهرزاد همتي، شرق 11/6/97
مشاهده متن    
  آرامش در بازارهاي سياه / گزارش «شرق» از تاثيرات تورم بر بازار مواد مخدر
شهرزاد همتي، شرق 4/6/97
مشاهده متن    
  اميد خطرناك / گفت و گو با محمدجواد غلامرضا كاشي درباره ابعاد اجتماعي اعتراضات اخير
شهرزاد همتي، شرق 30/5/97
مشاهده متن    
  ماجراي عجيب حبيب و كليه اش
شهرزاد همتي، شرق 30/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه جستار هاي سياسي معاصر
متن مطالب شماره 4 (پياپي 30)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است