آرشیو چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۷
سیاسی
۲
سخن روز

یادی از مرحوم شاه حسینی

مهندس سعید فائقی (مدیر پیشین ورزشی)

مرحوم شاه حسینی بنیانگذار روشنگری ورزش بود. از سال 1327 به بعد در زمان دکتر مصدق وی با توجه به عضویت در جبهه ملی توانست ورزشکاران را در جهت اهداف ملی همچون ملی شدن صنعت نفت به حرکت درآورد که از جمله این ورزشکاران می توان به برادران تاجیک، مرحوم برومند، حاج آقا شعاع و... اشاره کرد در واقع این حرکت به نوعی در آن روز نوگرایی به حساب می آمد که او پایه گذار آن بود.

مرحوم شاه حسینی خود قهرمان راگبی بود و این رشته ورزشی را به ایران آورد که این نیز یک نوگرایی محسوب می شد و می توان گفت وی از سردمداران نوگرایی ورزش بود.

حسین شاه حسینی، فردی متدین و شخیص بود که در سال 1340 در جبهه ملی دوم وقتی می خواستند نماینده ای از ورزشکاران انتخاب کنند، او نام تختی را به جای خود داد. وی به عنوان نخستین کسی که کمیته المپیک را در ایران راه اندازی کرد وقتی در مسابقه ادمونتون کانادا کاروان ورزشی ایران نتیجه خوبی بدست نیاورد و این امر باعث خشم شاه شد، او دستور داد سازمان تربیت بدنی را منحل کنند. در سال 1375 فدراسیون های ورزشی طبق مصوبه ای تصمیم گرفتند تعیین رئیس فدراسیون انتخابی شود؛ کاری که مرحوم شاه حسینی در سال 1358 انجام داده بود در نوع خود یک حرکت بزرگ به حساب می آمد. چرا که بهترین های ورزش منتخب می شدند؛ افرادی چون نوآموز، صنعتگران، و...

اقدام مهم دیگری که وی در زمان مسئولیت خود انجام داد این بود که طی لایحه ای در شورای انقلاب اسلامی، باشگاه ها را ملی کرد هر چند امروزه باشگاه های خصوصی به این حرکت نقد دارند اما درآن زمان که حرکت به سوی ملی شدن بود گام بزرگی محسوب می شد.آنچه باید به آن توجه ویژه کرد این است که نباید بگذاریم چنین مردان بزرگی که در تاریخ نیز نقش داشته اند غریبانه از دنیا بروند. کما اینکه انتظار می رفت در مراسم تشییع وی مسئولان حضور پررنگ تری داشته باشند.