آرشیو پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۸
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

مغز استخوان میهن

حجت یحیی پور

اینجانب حجت یحیی پور اهل ارومیه و دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز هستم که به عنوان یک آذری عاشق آذربایجان مشغول مطالعه و پژوهش در مورد تاریخ و هویت سرزمینم هستم. روز پنجم دی ماه 1396 یادداشتی از من تحت عنوان «آذربایجان ایران کوچک» در روزنامه ایران منتشر شد.

با توجه به اینکه انتشار یادداشت در یک روزنامه (نه به عنوان یک روزنامه نگار بلکه به عنوان یک پژوهشگر تاریخ) را صرفا به معنی یک حرکت علمی در راستای یک گفت و گوی فرهنگی می دانستم صراحتا اعلام می کنم که مسئولیت محتوای این یادداشت تماما بر عهده من است و هیچ تقاضا یا سفارشی از سوی «ایران»برای نگارش این مطلب در بین نبوده است. علاوه بر این، برای تنویر افکار عمومی ذکر یکی دو نکته را لازم می دانم:

در مقاله من، سرزمین آذربایجان به عنوان نمونه ای از ایران بزرگ و خاستگاه و مقصد بسیاری اقوام و مذاهب مختلف معرفی شده که به علت برخورداری از غنای فرهنگی و تمدنی پذیرای فرهنگ های گوناگون بوده است. این از خصوصیات سرزمین های متمدن است، چنانکه در جهان امروز نیز شهرهایی مانند لندن، پاریس و نیویورک متشکل از اقوام و حتی ملل مختلف هستند و از این بابت نه تنها سرزنش یا تخطئه ای متوجه مردم آنها نیست بلکه این تحمل و مدارای فرهنگی موجب تفاخر مردمان این مناطق است. من در این میان مردم آذربایجان را مردمی عمیقا دلبسته به ایران و تشیع خواندم که به علت عشق به ایران و تشیع، آذربایجان را برای زیستن انتخاب کردند. در آن یادداشت آذربایجان به عنوان سرزمینی که همه اقوام با همه زبان ها و ادیان و مذاهب و قومیت ها طی قرن ها در آن برادرانه زیسته اند معرفی شد و این واقعیت به عنوان مویدی بر توسعه و آبادانی و عظمت آذربایجان به عنوان سرآمد دیگر نواحی ایران تلقی شد.

نقد علمی و تخصصی یادداشت مذکور طبعا حق هر فرد و هر پژوهشگر تاریخ است ولی تصور اینکه نویسنده «آذربایجان، ایران کوچک» در پی خدشه در هویت افتخارآمیز هموطنان آذربایجانی بوده از اساس باطل است. به عنوان جوانی که زاده و پرورده شهر شهید باکری است به تبار و هویت خود افتخار می کنم و آذربایجان سرافراز را پاره تن ایران و مرزبان هویت ملی می دانم.