آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۰۵۸
اقتصاد
۵

صنعت بیمه در آینه اقتصاد

فریبا نوروزی ( کارشناس بیمه و مالی)

براساس آخرین آمار صنعت بیمه که در سالنامه آماری بیمه سال 1395 انتشار یافته، خلاصه مختصات صنعت بیمه کشور عبارت اند از:

1- 32 شرکت بیمه ای فعال با دارابودن هزارو 115 شعبه مشتمل بر 18هزارو 751 نفر شاغل در سراسر کشور حضور دارند.

2- این شرکت های بیمه ای دارای 31هزارو 23 نمایندگی فعال، هزارو 11 نماینده بیمه تخصصی و 640 کارگزار فعال بیمه ای و 199 ارزیاب خسارت بیمه ای در کل کشور هستند.

3- فارغ از شرکت های بیمه آسیا، بیمه البرز و بیمه دانا که عملا دولتی و سپس خصوصی تلقی شده اند و کماکان سهام آنها در اختیار نهادها و شبه نهادها است، بیمه پارسیان به عنوان اولین بیمه کاملا خصوصی رتبه نخست صنعت بیمه را دارد.

4- خلاصه عملکرد صنعت بیمه ایران در مقایسه با صنعت جهانی بیمه در جدول زیر ارائه شده است.

جدول فوق تفاوت معنی دار شاخصه های صنعت بیمه در ایران و جهان را بیان می کند که حکایت از عقب ماندگی صنعت بیمه ایران حتی از شاخصه های اقتصادی منطقه دارد.

سود خالص صنعت بیمه ایران در سال 1395 (هفت هزارو 516 میلیارد ریال) نسبت به جمع دارایی های در اختیار این صنعت (647/344 میلیارد ریال) معادل دو درصد و سود خالص نسبت به حقوق صاحبان سهام (166/44 میلیارد ریال) معادل 17 درصد بوده که در مقایسه با نسبت های مشابه در صنعت جهانی بیمه تامل برانگیز است. از دیگر نکات خواندنی گزارش عملکرد سال 1395 صنعت بیمه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالاترین حق بیمه سرانه کشور به ترتیب در استان های تهران، یزد، سمنان، هرمزگان، مازندران، اصفهان و البرز است.

بیشترین درآمد حق بیمه تولیدی به ترتیب در استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران است.

مقایسه سهم حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی در استان های کشور نشان دهنده آن است که عملا فقط در تهران حق بیمه تولیدی بیش از خسارات پرداختی است و در سایر استان ها این دو عدد مشابه هستند.