آرشیو پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۶
صفحه اول
۱

یک هیئت بین المللی در مالزی: آل سعود توان اداره مکه و مسجدالنبی را ندارد جهان اسلام وارد عمل می شود

یک هیئت بین المللی با اشاره به عدم صلاحیت عربستان در اداره امور حرمین شریفین خواستار ورود یک گروه بین المللی از جهان اسلام به این مسئله شده است.

عدم صلاحیت عربستان در مدیریت اماکن مقدس مسلمانان همواره یکی از دغدغه های جهان اسلام بوده و پس از فاجعه منا که هزاران نفر از حجاج به دلیل بی کفایتی آل سعود کشته شدند این مسئله اهمیت بیشتری یافت. در همین ارتباط یک هیئت بین المللی برای کنترل مدیریت عربستان بر امور حرمین و اماکن مقدس و اماکن و آثار تاریخی واقع در عربستان در مالزی تشکیل شده است. به گزارش شبکه الجزیره، این هیئت سعی دارد مانع استفاده از اراضی مقدس برای اهداف سیاسی سعودی ها شود. این هیئت در بیانیه ای اعلام کرد. قصد دارد از بین بردن هویت اسلامی شهرهای مکه و مدینه را متوقف سازد که به بهانه توسعه عمرانی این دو شهر انجام می پذیرد.

هیئت مذکور در معرفی خود می گوید: «سعی داریم از تکروی عربستان در مدیریت اماکن مقدس مسلمانان جلوگیری کنیم تا سلامتی حجاج و عمره گزاران را تامین کرده و نگذاریم مسلمانان به دلایل واهی و غیر قانع کننده از زیارت حرمین مکه و مدینه محروم شوند.» همچنین این هیئت تلاش خواهد کرد سهمیه حج و عمره بین کشورهای مختلف به صورت عادلانه توزیع گردد.

این هیئت می گوید تحقیقات دوره ای در مورد استفاده عربستان از اراضی مقدس طی 100 سال گذشته انجام خواهد داد و تخلفات سعودی ها را رصد کرده و توصیه هایی برای آنها خواهد فرستاد. اطلاعات بیشتری از صلاحیت ها و پشتوانه این مرکز منتشر نشده است. خبر تشکیل این هیئت همزمان با سفر محمد نجیب عبدالرازق، نخست وزیر مالزی به عربستان و زیارت وی از حرم مکی و مسجد النبی منتشر شده است.