آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۶
صفحه آخر
۱۲

گزارش متفاوت خبرگزاری فرانسه از ترکیب داعش در افغانستان

خبرگزاری فرانسه داعش در افغانستان را متشکل از افرادی در این کشور ذکر کرده که متعلق به طبقه متوسط و باسواد جامعه هم بوده و به خاطر سرخوردگی شدید از نیروهای آمریکایی و دولتی، به این گروه تکفیری پیوسته اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده، گروه تروریستی داعش که طی 18 ماه گذشته مسئولیت حدود 20 حمله تروریستی درسراسر افغانستان را به عهده گرفته، لزوما متشکل از افراد ضعیف و فقیر جامعه نیست، بلکه اعضای آن را کسانی تشکیل می دهند که به طبقه متوسط تعلق دارند.

به گزارش ایسنا، در این گزارش تحلیلی آمده است که «اعضای داعش را دانشجویان، استادان و مغازه داران تشکیل می دهند و اینها کسانی هستند که از دست نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای آمریکایی می گریزند.»

در ادامه این گزارش به نقل از «مایکل کوگلمن» تحلیلگر «مرکز ویلسون» در واشنگتن می خوانیم: «اینها (اعضای داعش) فقط یک گروه ساده نیستند که پایگاهی روستایی در شرق افغانستان داشته باشند، آنها دست به حملاتی سطح بالا (پیچیده) در پایتخت افغانستان می زنند و من فکر می کنم که این مسئله، نگران کننده باشد.»

گروه تروریستی داعش که در افغانستان و پاکستان فعالیت می کند، نام خود را «داعش خراسان» گذاشته است. این گروه که از سال 2014 در منطقه اعلام موجودیت کرده، در کابل دست به حملات تروریستی می زند و مراکز شیعی از هدف های دائمی آنهاست. به گفته تحلیلگران، آنها مشکل جذب نیرو ندارند!

به گفته یک تحلیلگر ارشد به نام «برهان عثمان»، عناصر داعش آزادانه به همراه اعضای خانواده خود زندگی می کنند، به سر کلاس های درس می روند و حتی کار می کنند.عناصر داعش کاملا نسبت به شهر کابل آشنایی دارند و طی دیدارهای شبانه، حملات تروریستی خود را طراحی می کنند.یک دیپلمات غربی هم به خبرگزاری فرانسه گفته، این یک ساختار انطباق پذیر است.قبلا یک منبع امنیتی در افغانستان گفته بود، در کابل بیش از 20 شبکه «داعش - خراسان» فعال هستند. این گروه از میان اصحاب رسانه، دانشگاهیان، دانش آ موزان مدارس و حوزه ها و نمازگزاران مساجد نیرو جذب می کند.به گفته منابع فوق، نحوه ارتباط داعش - خراسان با داعش در عراق و سوریه، مشخص نیست. پیش از این یک مقام روس گفته بود، آمریکا حدود 10 هزار نفر از اعضای داعش را از سوریه به افغانستان هلی برن کرده است.