آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۶
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

اسپانیا

رویترز: «آرتور ماس» رئیس جمهور سابق «کاتالونیا» اعلام کرد از رهبری حزب سیاسی جدایی طلب کاتالونیا استعفا می کند تا بدین ترتیب، فضا برای جذب رهبران جدید باز شود. کاتالونیا مهرماه گذشته شاهد برگزاری همه پرسی جدایی بود. دولت مادرید هم این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و اداره کاتالونیا را به طور مستقیم برعهده گرفت.

امارات

فارس: «کیم تائه یونگ» وزیر دفاع سابق کره جنوبی از انعقاد معاهده های نظامی مخفی بین امارات و کره جنوبی خبر داد. به گفته یونگ، بر اساس یکی از این معاهدات، در صورتی که امارات هدف حمله نظامی قرار گیرد، کره جنوبی متعهد است که به این کشور نیرو اعزام کند.

عراق

ایسنا: «حیدر عبادی» نخست وزیر عراق اظهار داشت: مقامات اقلیم کردستان عراق در عمل به وعده های خود مبنی بر اجرای قانون اساسی، جدی نیستند.

وی گفت، دولت بغداد هرگز اجازه نخواهد داد که کشور عراق از نو ویران شود.

«مسعود بارزانی» رئیس سابق اقلیم، در اقدامی مغایر با قانون اساسی، سوم مهرماه همه پرسی جدایی برگزار کرده بود. این اقدام موجب تیرگی روابط میان بغداد و اربیل شده است.

ترکیه

خبرگزاری آناتولی: «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد که روابط این کشور و آمریکا به دو دلیل مخدوش شده است؛ اول حمایت واشنگتن از «فتح الله گولن» و دوم، حمایت آمریکا از کردهای مسلح. وی گفت، اگر آمریکا در این ارتباط، تجدیدنظر نکند، روابط فی مابین، بدتر هم خواهد شد.

ترکیه مدعی است، گولن رهبری کودتای نافرجام 25 تیر سال گذشته را برعهده داشته است. گولن هم اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد و واشنگتن از استرداد وی به ترکیه، خودداری می کند.

پاکستان

خبرگزاری فرانسه: کارشناسان و دیپلمات ها می گویند، تاثیر قطع کمک های آمریکا به پاکستان، بر اقتصاد این کشور، ناچیز خواهد بود.

آمریکا اخیرا کمک های مالی به پاکستان را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم در افغانستان، قطع کرده است. به گفته کارشناسان، چین می تواند جای خالی آمریکا را برای پاکستان، تا حدود زیادی پر کند.