آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۷
اقتصاد جهان
۸

رشد قابل توجه تجارت محصولات پروتئینی در سال جاری

براساس برآوردهای انجام شده از بازار غذا در سراسر جهان روند افزایشی تقاضای غذا باعث شده تا امسال بیشترین رقابت میان تولیدکنندگان محصولات پروتئینی در سراسر جهان پیش بینی شود، به صورتی که کشورهای عمده تولیدکننده محصولات پروتئینی از هم اکنون خود را برای بازارهای پر فراز و نشیب آماده کرده اند.

در گزارش های منتشر شده از سوی فائو، رقابت شدید تولیدکنندگان برای دستیابی به بازارهای جدید می تواند در بسیاری از موارد به حذف برخی از تولیدکنندگان سنتی منجر شده و در نهایت بازاری انحصاری در اختیار گروهی از کشورهای خاص که دارای بیشترین حجم تولید هستند قرار گیرد، هرچند این رقابت ها می تواند فرصت های تجاری قابل ملاحظه ای هم در اختیار برخی تازه واردها قرار دهد.

در این گزارش تاکید شده بیشترین رشد تولید در کشورهای چین، برزیل و ایالات متحده صورت خواهد گرفت و رقابت اصلی در واقع میان دو کشور برزیل و چین خواهد بود، به این دلیل که کشور چین با در نظر گرفتن مزارع گسترده برون مرزی خود می تواند تاثیرپذیری قابل ملاحظه ای در بازارهای بین المللی ایجاد کند.

کارشناسان فائو تاکید می کنند سرمایه گذاری در زمینه پرورش طیور بیشترین رشد را تجربه کرده و پس از آن آبزی پروری قرار خواهد گرفت، به همین دلیل شرکت های تولیدکننده در این دو زمینه از هم اکنون به دنبال تامین منابع تغذیه ای برای پرورش و عرصه محصولات خود هستند که می تواند باعث صعود قیمت خوراک دام و طیور در این سال و پس از آن باشد.

بررسی های انجام شده از بازار تجاری این محصولات نیز نشان می دهد تفاهم نامه ها و همچنین قوانین تجاری موجود عاملی است که درنهایت تعیین کننده برنده میدان رقابتی خواهد بود که در شرایط فعلی و همچنین برآوردهای انجام شده نشان دهنده این است که چین و برزیل دو کشور عمده در بازارها شناخته می شوند.