آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۷
اقتصاد جهان
۸

کاهش فروش خودروهای نو در بریتانیا

براساس آمارهای انجمن خودروسازان بریتانیا، این کشور از زمان رکود جهانی بزرگ ترین افت فروش خودروهای نو را تجربه کرده است. انجمن خودروسازان بریتانیا برآورد کرده، این روند باعث خواهد شد در سال جاری میلادی، شاهد کاهش 6 درصدی تقاضا باشیم.

در این گزارش آمده، میزان ثبت سفارش خرید خودروهای نو با 7/5 درصد کاهش به رقمی معادل 5/2 میلیون دستگاه رسیده است که این، بیشترین سقوط از سال 2009 میلادی در زمینه فروش خودروهای نو در بریتانیا بوده است. کارشناسان و تحلیلگران بازار خودرو در انگلستان، اصلی ترین دلیل کاهش تقاضای خرید خودروهای صفر کیلومتر را در این کشور، نبود امنیت اقتصادی در بریتانیا به دلیل خروجش از اتحادیه اروپا عنوان کرده اند.

جیمز بوآن، مدیر ارشد شرکت سرمایه گذاری CCLS می گوید: اصلی ترین دلیل اگرچه بی اعتمادی مردم نسبت به تبعات برگزیت عنوان شده، اما نباید فراموش کنیم تورم ایجاد شده در بریتانیا و چالش نرخ دستمزدها نکته ای است که می تواند پاسخگوی این کاهش در سراسر بریتانیا باشد و تنها برگزیت تاثیرگذار نبوده است.

بوآن می افزاید: تغییر نسل خودروها از موتورهای سوخت فسیلی به خودروهای الکتریکی هم می تواند عاملی قابل توجه باشد، به این دلیل که اغلب خریداران براین باورند که باید حداقل شش ماه تحمل کنند تا ببینید بالاخره بازار خودروهای الکتریکی در کشور چگونه است و آیا واقعا خودروهای الکتریکی می توانند جایگاه خودروها با سوخت فسیلی را بگیرند. به گفته وی، کاهش تقاضای خرید خودروهای دیزلی هم که تقریبا 17 درصد بوده، شاهد مثالی است که نباید به آن بی تفاوت باشیم.