آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۷
ایران
۱۵

خبر خوب برای شالیکاران گیلانی

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان از خرید برنج های شناسنامه دار مازاد کشاورزان استان به نرخ توافقی توسط دولت خبر داد.

یعقوب خضرایی دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: کشاورزان گیلانی که برنج مازاد فروخته نشده، دارند و مایل هستند آن را به قیمت های توافقی اعلام شده دولتی بفروشند، مشمول این طرح حمایتی می شوند.به گفته وی، کشاورزان باید قبل از عرضه برنج خود به اداره کشاورزی شهرستان شان مراجعه کرده و معرفی نامه مربوط به سطح زیر کشت، نوع برنج و میزان تولید را دریافت کنند.

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان افزود: این طرح خرید حمایتی اعلام شده فقط شامل کشاورزان شالیکار می شود و دولت برنامه ای برای خرید از کارخانه داران و دلالان ندارد.

وی گفت: نرخ خرید توافقی برنج بر اساس 8 درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم صدری و هاشمی، 9100تومان، شیرودی 5450 تومان و همچنین ندا و نعمت 4850 تومان تعیین شده است. خضرایی افزود: به ازای هر درصد شکستگی بیشتر از 8 درصد شکستگی تعیین شده از نرخ برنج کسر و به ازای شکستگی کمتر از 8 درصد، به نرخ برنج اضافه می شود.

وی ادامه داد: حداکثر شکستگی قابل قبول برای خرید توافقی برنج 15درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای افزایش نرخ خرید توافقی، 5/7درصد تعیین شده است.

خضرایی با بیان این که برنج های قابل خرید توافقی باید تولید داخل و محصول فصل زراعی امسال باشند، تصریح کرد: برنج ها باید آفت زدگی نداشته و کاملا سالم باشند.

به گفته سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان، رقم های بومی صدری و هاشمی از کشاورزان گیلان و رقم های پرمحصول شیرودی، ندا و نعمت از کشاورزان مازندران خریداری می شود.