آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۷
جامعه
۱۷
یادداشت

عدالت تحصیلی با توزیع تغذیه رایگان

سید حمایت میرزاده ( سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس)

توزیع رایگان مواد غذایی در مدارس از جنبه های مختلفی برای دانش آموزان مفید است. این کار کمک شایانی به رشد فکری و سلامت جسمی دانش آموزان بخصوص در مناطق کم برخوردار می کند و موجب می شود آنها در کلاس درس با حضور ذهن بیشتری حاضر شوند و مطالب را بهتر یاد بگیرند.

بر این راستا، سال های گذشته تغذیه رایگان شامل شیر، میوه و دیگر مواد غذایی در مدارس مناطق محروم و روستایی توزیع می شد، اما متاسفانه چند سالی است که این طرح به دلیل کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش دیگر اجرا نمی شود. کمبود اعتبارات و کسری بودجه، مشکل بزرگ چند سال اخیر این وزارتخانه بوده است و همچنان هم ادامه دارد طوری که این نهاد بسختی حقوق کارکنان خود را پرداخت می کند.

بنابراین در زمان حاضر، آموزش و پرورش به تنهایی قادر به توزیع تغذیه رایگان در مدارس نیست و لازم است دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها مانند برنامه و بودجه برای حمایت از آموزش و پرورش به میدان بیایند، چراکه اجرای این طرح تا حدودی می تواند عدالت غذایی را میان دانش آموزانی که خانواده هایشان در سطوح درآمدی پایین هستند، برقرار کند.

البته پیش از اجرای مجدد طرح توزیع تغذیه رایگان در مدارس مناطق محروم و روستایی، نیاز است که اشکالات شیوه قبلی اجرای این طرح بررسی شود و میزان رضایتمندی دانش آموزان و معلمان از نحوه توزیع تغذیه در سال های گذشته سنجیده شود، زیرا در همان دورانی که شیر یا دیگر مواد غذایی به رایگان در میان دانش آموزان توزیع می شد، گزارش هایی به ما می رسید مبنی بر این که این تغذیه مورد استقبال بسیاری از دانش آموزان قرار نمی گیرد و قسمت زیادی از آن حیف و میل می شود. این مسائل سبب می شد که اهداف اصلی برنامه ریزان این طرح تحقق پیدا نکند.

با این حال توزیع رایگان مجدد شیر و دیگر مواد غذایی در مدارس مناطق محروم و روستایی تنها راهکار کمک به دانش آموزان قشر ضعیف جامعه نیست. در کنار اجرای این طرح، دولت می تواند از طریق مدارس، خانواده هایی را که برای فراهم کردن هزینه تحصیل فرزندانشان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند، شناسایی کرده و با اجرای طرح های حمایتی مانند تامین رایگان لوازم ‎التحریر و کتاب های درسی برای آنها تا حدودی به رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم کمک کند.