آرشیو شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۱
جهان
۲۰
اروپا

دولت ائتلافی آلمان تشکیل شد

گروه جهان/ پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره آنگلا مرکل و مارتین شولتز به توافق رسیدند و دولت ائتلافی آلمان تشکیل شد.

به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، بالاخره بعد از ماراتن مذاکرات اولیه میان حزب محافظه کار متحد دموکراتیک مسیحی و حزب چپگرای سوسیال دموکرات، توافق اولیه ای برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان شکل گرفت.

این توافق بعد از مذاکره شبانه ای که تا صبح جمعه نیز ادامه یافت بر سر موضوعات مختلف، حاصل شد. بر اساس توافق انجام شده این دو حزب بر سر افزایش نیافتن مالیات، بازنشستگی، بیمه، پناهندگان و... که پیش از این از موضوعات مناقشه برانگیز میان آنها بود، به توافق دست پیدا کردند.

در پیش نویس دستورکار ائتلاف که هنوز احتمال تغییراتی برای آن وجود دارد آمده است: ما بر روی بودجه ای متعادل بدون بدهی جدید توافق کردیم. این دستورکار نشان می دهد که دو طرف به دنبال حذف تدریجی مالیات وضع شده پس از پیوستن آلمان غربی و شرقی به یکدیگر در 1990 در حمایت از ایالت های فقیرتر شرقی هستند.در ادامه پیش نویس این دستورکار آمده است: در زمینه سیاست خارجی نیز دو طرف خواستار محدودیت های بیشتر در زمینه صادرات تسلیحات و پایان دادن به فروش سلاح به کشورهای درگیر جنگ یمن شده اند.این توافق پس از گذشت 3 ماه و نیم از انتخابات پارلمانی آلمان، صورت گرفته است و می تواند برای دو حزب دستاورد بزرگی محسوب شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مارتین شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان طی مذاکره شان بر سر فائق آمدن بر مشکلات و تشکیل دولت جدید تاکید کردند. حزب مرکل، همراه حزب سوسیال دموکرات سال هاست که اداره آلمان را بر عهده دارند. اما پس از انتخابات ماه سپتامبر، حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد به مخالفان دولت می پیوندد اما بعد از ناکامی تلاش های مرکل برای تشکیل دولت با دو حزب کوچک تر در ماه نوامبر، قبول کرد در تشکیل دولت شرکت کند.