|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/10/23: جذابيت هاي بازگشت از دنياي مرگ
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6830
پنجشنبه بيست و هشتم تير ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6691 23/10/96 > صفحه 13 (سينماي جهان) > متن
 
      


فيلم هفته 
جذابيت هاي بازگشت از دنياي مرگ
درباره بازسازي «خط افقي ها»، فيلم كلاسيك سال 1990 جوئل شوماخر

نويسنده: وصال روحاني
برگرفته از: Empire


    
    وقتي چندي پيش گفته شد «خط صاف ها» (يا «خط افقي ها») فيلم بتدريج کلاسيک شده سال 1990 جوئل شوماخر در دست بازسازي است، خيلي ها در هاليوود پرسيدند ديگر چه چيزي را بهتر از آن فيلم مي توان ساخت که چنين کوششي را موجه جلوه بدهد و ايرادگيران حرفه اي نيز گفتند چرا ايده هاي نو در جوامع سينمايي غرب اين قدر اندک است که استوديوها براي ارائه کارهاي جديد خود مکرراً به سوي آثار قديمي مي روند.
    در نهايت مشخص شد که «خط افقي ها»ي تازه نه دنباله اي بر فيلم نخست بلکه دوباره سازي آن است و بدتر اينکه توقعات فني بالايي که از آن مي رفت برآورده نشده است. «Flatliners» درباره چند پزشک جوان است که به هر دليل موجه يا غيرموجه تصميم مي گيرند با آزمايشي ويژه قلب خود را براي دقيقه اي از کار بيندازند و به عالم مرگ بروند و سپس با کمک افرادي که بالاي سرشان هستند و بر اين پروسه نظارت و مديريت مي کنند، به صحنه حيات برگردند و به اين ترتيب طعم مرگ را بچشند و آن هم قبل از اينکه ثانيه هاي مرگ و خروج از دنياي فاني به حدي برسد که آسيبي غير قابل جبران به سلول هاي مغز آنان وارد کند.
    با توجه به پيشرفت خيره کننده امور فني و جلوه هاي ويژه و ساير ادوات ونرم افزارهاي سينمايي توقع اين بود که «Flatliners» جديد که 3 ماه از اکران آن در سطح جهان مي گذرد، بسيار مدرن تر و به لحاظ بصري به غايت چشمگيرتر از نسخه اي باشد که 28 سال پيش عرضه شده اما اين چنين نشده است. شايد نيلر آردن اوپلف اصولاً ايده آل ها و اهداف ديگري داشته اما اين نکته محرز است که «خط افقي»هاي جديد بيش از آنکه به فکر بالا بردن مشخصه هاي فني و غناي بصري خود باشد، مانند فيلم اوريژينال در بند و افسون قصه خود مانده و همان را براي کشيده شدن تماشاگران به سمت فيلم خود کافي انگاشته است.
    شايد اوپلف با تکيه بر جذابيت موضوع و بازگشت از وادي مرگ و ورود مجدد به عرصه زندگي چيزي را به عنوان سلاح اضافي نطلبيده است و فروش 44ميليون دلاري فيلم در امريکا و کانادا و سودسازي 53 ميليون دلاري آن در ساير کشورها و قاره ها تاييدي نسبي و کوچک بر فرضيه و طرز نگرش وي به حساب آيد اما نمي توان اين را مايه حسرت ندانست که با سياستگذاري ها و روش کار انتخابي آردن اوپلف به نظر مي رسد که برخي دستاوردهاي اجتماعي و توفيق هاي در دسترس از اين نسخه تازه دريغ شده و اين فيلم به دست خود از رسيدن به سطوحي عالي تر باز مانده است.
    
    2-3 به سود زنان
    در موارد متعددي، اين نسخه بازسازي شده با نسخه اوريژينال تفاوت هايي دارد و يکي از آنها در زمينه تعيين بازيگران فيلم است و شايد قسمتي از اين تغيير بازتاب شرايط تغيير يافته مدارس عالي پزشکي در قياس با زمان تهيه فيلم اوليه باشد. براين اساس نسبت زنان به مردان در جمع بازيگران اصلي فيلم دوم به 3-2 به سود زنان تغيير يافته و البته در تضاد با فيلم اول هنرپيشه هايي با ريشه و تبار آسيايي ها هم در بين آنها مشاهده نمي شوند. در فيلم جديد طراح اين خودکشي هاي موقتي و مرگ طلبي هاي لحظه اي نه يک مرد بلکه يک زن است و آن زن پزشکيار کورتني ناميده مي شود و ايفاي نقش او با آلن پيج است. يکي از بازيگران کليدي فيلم نخست و مرد جواني که شکوه پيروزي در اين ماموريت کمي تا قسمتي احمقانه را تبليغ و درباره آن سختکوشي مي کرد، کيفر ساتراند در اوايل راه شهرتش بود اما نقش وي در نسخه تازه به چهره اي چون جوليا رابرتز وار سپرده شده و به زن ملايم و مهرباني که دائماً اندوه از دست رفتگان خود را مي خورد و اگر در عمليات مرگ موقتي پزشکان و بازگشت سريع شان به حيطه زندگي مشارکت مي کند، با اين هدف و دلخوشي است که ببيند آيا آن افراد فوت کرده در «آن دنيا» و زندگي بعد از مرگ ايام خوشي را مي گذرانند يا ناراضي و پشيمان اند. به کيفر ساترلند 28 سال بعد از فيلم اصلي هم نقشي در اين نسخه تازه داده شده است اما او به کلي از شخصيت اش در فيلم اصلي دور و يک پروفسور مو خاکستري بالنسبه پير و لنگان و لرزان است و براساس خاطرات فيلم نخست گمان مي بريد که نقشي حياتي و سهمي بسيار تاثيرگذار به او سپرده شده است.
    
    رصد و اسکن مغز
    پس از يک سري مقدمه چيني ها و معرفي هاي اوليه، فيلم ما را به محلي مي برد که کورتني در آن يک «انترن» پزشکي ومشغول آخرين مراحل کارآموزي خويش است. اين مکان به کلي متفاوت با محل روشنفکرانه و اتاق آذين شده اي است که ماموريت ديوانه وار پزشکان ماجراجو و جوان در فيلم اصلي در آن انجام مي شد ولي به موازات شرايط بسيار مدرن تر و کارآمدتر امروز، تمامي پزشکان وسيله اي انگشتر وار را بر دست خويش دارند که به آنها مجال و امکان مي دهد فعاليت هاي مغز خود را در هر شرايطي رصد و اسکن کنند و اگر عيبي در آن مي يابند، به رفع آن همت گمارند.
    
    وقتي راه بازگشت يادشان مي رود
    همراهان کورتني در اين ماموريت ديوانه وار سوفيا (کرسي کله مونز) و جيمي (جيمز نورتون) هستند و آنها توافق مي کنند کورتني را که تشنه کشف و لمس مسائل و ويژگي هاي زندگي در آن دنيا و بواقع تجربه کردن مرگ است، به سوي اين هدف رهنمون کنند و قلب او را براي 60 ثانيه ازکار بيندازند و در پايان اين مقطع او را به زندگي برگردانند. با اين حال آنها پس از کشتن وي (و بهتر بگوييم سوق دادن او به سمت مرگ موقتي مورد نظرش) با فراموش کردن شگفت انگيز فرمول بازگرداندن و مکانيسم احياي وي در شرايطي بشدت بحراني قرار مي گيرند و مجبور به رويکرد به ري (ديه گو لونا) مي شوند که مي تواند در آن لحظات خطير راه نجات را به آنها بياموزد و اين کاراکتر در فيلم دوم جانشيني براي کوين بيکن در فيلم اول است که يک نابغه جوان پزشکي تلقي مي شد. رقيب ري به نام مارلو (نينا دوبرف) نيز به فاصله کمي بعد از ديده شدن وي براي بار نخست در فيلم از راه مي رسد و آثار وجودي اش در اين مانورهاي مشترک مرگ آسا مشخص مي شود.
    
    مشخصات فيلم
     عنوان: «خط افقي ها»
     محصول: کمپاني هاي کراس کريک، فري فيلمز و کلمبيا
     تهيه کنندگان: لارنس مارک، پيتر سافران، مايک بادرمن و رابرت ميتاس
     سناريست: بن ريپلي
     کارگردان: نيلر آردن اوپلف
     مدير فيلمبرداري: اريک کرس
     تدوينگر: تام الکينز
     موسيقي متن: ناتان بار
     طول مدت: 109 دقيقه
     بازيگران: الن پيج، ديه گو لونا، نينا دوبرف، جيمز نورتون، کرسي کله مونز و کيفر ساترلند.
    
    
    فيلم هفته : جذابيت هاي بازگشت از دنياي مرگ / درباره بازسازي «خط افقي ها»، فيلم کلاسيک سال 1990 جوئل شوماخر
    


 روزنامه ايران، شماره 6691 به تاريخ 23/10/96، صفحه 13 (سينماي جهان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 13 بار
    



آثار ديگري از "وصال روحاني"

  رونالدو: تاريخ يووه را هم بازنويسي مي كنم
وصال روحاني، ايران 27/4/97
مشاهده متن    
  خروس هاي آبي يا ياران مودريچ؟ / امشب؛ آخرين پرده از جام بيست و يكم
وصال روحاني، ايران 24/4/97
مشاهده متن    
  ستيز دو اروپايي خسته و مجروح / امروز؛ نبرد انگليس و بلژيك براي مدال برنز جام جهاني 2018
وصال روحاني، ايران 23/4/97
مشاهده متن    
  مورچه و زنبور هم پول پارو مي كنند! / در سال ركوردشكني والت ديسني
وصال روحاني، ايران 21/4/97
مشاهده متن    
  انگليس جوان مقابل كرواسي خسته / امشب؛ دومين ديدار نيمه نهايي جام جهاني 2018
وصال روحاني، ايران 20/4/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه دانش حسابداري مالي
متن مطالب شماره 1 (پياپي 501)، بهار 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است