|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد96/10/23: آفتاب پرست هاي چشم آبي
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4310
يكشنبه دوم ارديبهشت ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4240 23/10/96 > صفحه 4 (دنيا) > متن
 
 


نگاه ديگران 
آفتاب پرست هاي چشم آبي
بخش چهارم

نويسنده: گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران
مترجم: محمدحسين باقي

پذيرش گسترده و برچسب «پوپوليستي» که به بسياري از سازمان ها زده مي شود نه تنها به تورم واژگان جديد حول پوپوليسم کمک مي کند (واژگاني مانند نو پوپوليسم، پوپوليسم ملي، يورو پوپوليسم، پوپوليسم مدرن، پوپوليسم جديد) بلکه فراواني تعاريف در دسترس در اين ادبيات را توضيح مي دهد.
    امروزه، هر نويسنده اي اغلب تعاريف خاص خود را دارد. در دانمارک، «حزب مردم دانمارک» يک پوپوليسم عملگرا و «قابل احترام» را نشان مي دهد که بسيار دور از ديدگاه هاي ضد اسلامي راديکالي است که از سوي شبکه ها و گروه هاي «راستي» پخش مي شود. در بلغارستان «پوپوليسم نرم» در ارتباط با بازگشت پادشاه سابق «سيمون ساکس کوبورگوتسکي» به کار گرفته مي شود درحالي که نماد «پوپوليسم سخت» سازمان « آتاکا» است که توليدکننده نفرت و حمايت از تبعيض عليه «ديگران» است.
    طيف گسترده تعاريف پوپوليسم بيان تمام معيارهايي که براي يک توضيح محکم از اين مفهوم لازم تلقي مي شود را دشوار مي سازد، به جز آنکه پوپوليسم همواره از سوي نخبگان حاکم براي تشريح و توصيف هر گونه مخالفت به معنايي منفي مورد استفاده قرار مي گيرد؛ مخالفتي که مدعي نمايندگي «صداي مردم» است بدون اينکه اعلاميه هاي سياسي خود را بر حقايق راستين و راه حل هاي موثر براي مشکلات واقعي بنا کند. تمام تعاريف نشان دهنده ابهام تشکيل دهنده اين مفهوم است درحالي که محققان آن را سبکي از استدلال سياسي مي نگرند که مي تواند تقريبا در تمام احزاب يافت شود. مساله هر چه باشد اما «پلس» (Pels) استدلال مي کند که تقليل پوپوليسم راست به «پوچي شکل، ظاهر و سبک» و «اين تصور که هيچ استحکامي ميان سبک سياسي اش نيست» خطرناک است. از اين رو، پرسش اساسي اين است: پوپوليسم چيست؟ چگونه مي توانيم «پوپوليسم» را به مفهومي قوي و استوار تبديل سازيم؟ اين مفهوم چه وضعيتي را مي تواند توضيح دهد؟ چه چيزي را قرار است، بيان کند: نظام ارزش ها، ايدئولوژي، سبک و سياق سياسي يا روشي براي استفاده از روايت ها؟ براي مثال، فاصله پوپوليسم از فاشيسم در تمام ابعادش چقدر است؟ آيا فاشيسم، پوپوليسم است؟ آيا پوپوليسم يک عبارت قابل پذيرش مدرن براي برانگيختن مسائل مشابه و تکامل آنهاست؟ حتي اگر در کشورهايي که شهره به رژيم هاي فاشيستي يا نازيستي هستند جمع شوند، ارجاع به ايدئولوژي هاي دهه ۳۰ ظاهرا در بحث هاي آکادميک در همه جا به چشم مي خورد.
    قرار است پوپوليسم مشخص کننده يا توصيف کننده چه چيز باشد؟ آيا پوپوليسم بايد يک ايدئولوژي در نظر گرفته شود؟ يا يک سبک سياسي فردي؟ آيا اين مفهوم به شکل مفيدتري توصيف کننده وضعيت يا موقعيت خاصي در درون سياست است؟ بسياري از نظريه پردازان اين حوزه تمام اين ابعاد را مطرح مي کنند. «کارين پريستر» تعاريف پوپوليسم را بر حسب اينکه آيا پوپوليسم به مثابه ايدئولوژي درک مي شود يا استراتژي اي براي کسب و ماندن در قدرت يا يک عمل گفتماني (اما بدون تلاش براي يک تعريف کلي) به سه گروه تقسيم مي کند. اين در مورد «اسميلوف» (Smilov) و «کراتسف» (Krastev) هم مصداق دارد؛ معياري که آنها براي پوپوليسم استفاده مي کنند از اين قرار است: جذابيت «براي مردم به عنوان يک کل» در برابر نخبگان سياسي «فاسد» يا «ناتوان»؛ مخالفت با ايده اصلي دموکراسي ليبرال (اينکه اکثريت سياسي بايد به واسطه محدوديت هاي نهادين به شيوه هاي مهمي محدود شود)؛ و نفي «نزاکت سياسي» (political correctness) ليبراليسم يعني چالش براي – دست کم- برخي عناصري که به منزله «اجماع ليبرال» دوره گذار تلقي مي شوند: اصلاحات بازار محور، ادغام در سازمان هاي يورو آتلانتيک نفي رفتار و زبان ملي گرايانه.
    شفاف سازي در اينجا مهم است. بسته به دسته يا طبقه اي که پوپوليسم با آن جور در مي آيد، اين مفهوم مي تواند به کانال هاي مفهومي خاصي پيوند داده شود. اگر پوپوليسم يک ايدئولوژي است، به نظام ارزش هايي که قصد دفاع از آنها را دارد متعلق است. مباني اين روند ايدئولوژيک چيست؟ در اين مورد، تفاوت ميان «پوپوليسم» و ديگر ديدگاه هاي ايدئولوژيک کلاسيک و تاريخي راست راديکال بايد مورد سوال قرار گيرد. براي مثال، فاصله پوپوليسم با فاشيسم در تمام ابعادش چقدر است؟ تفاوت هاي بزرگي در مورد اين مساله مي تواند ميان کشورها و بيشتر اوقات ميان سازمان هاي متفاوت و موارد مطالعاتي (case studies) ارائه شده از سوي آن کشور ديده شود. بزرگ ترين احزاب و ساختارها (براي مثال، حزب آزادي اتريش، جبهه ملي، حزب مردم دانمارک و حزب استقلالِ بريتانيا) معمولا مايل به احتراز از سخنان مستقيم نژادپرستانه هستند درحالي که گروه هاي کوچک تر که اغلب در حاشيه سياست هاي نهادين قرار مي گيرند (مانند «نيروي جديد ايتاليا» [Italian Forza Nuova به انگليسي Italian New Force: يک حزب سياسي راست افراطي در ايتالياست که از سوي «روبرتو فيوره» و «ماسيمو مورسلو» تاسيس شد]) راديکال تر هستند. اما بيشتر آنها، حتي زماني که واژگان کلاسيک نژادپرستي را از ميان مي برند، از ايده ها و ارزش هاي ملي گرايانه دفاع مي کنند.
    با همين منطق، در ايتاليا مباحث آکادميک حول ارتباطاتي که مي تواند ميان فاشيسم و پوپوليسم برقرار شود در «دايره المعارف علوم اجتماعي ترکانتي» (Treccani) مطرح شده است. آيا «پوپوليسم راست افراطي» عبارت مدرنِ قابل پذيرشي براي توصيف موارد و فرگشت هاي (evolution) مشابه است؟ حتي اگر در کشورهايي که به رژيم هاي فاشيست يا نازيست شهره هستند جمع شوند، ارجاع به ايدئولوژي هاي دهه ۳۰ ظاهرا همه جايي مي شود. اما روشن ترين پيوند براي اکثريت عظيمي از سازمان هايي که پوپوليست توصيف مي شوند با «ملي گرايي» است. پوپوليسم چگونه با ملي گرايي ترکيب مي شود؟ يک ادبيات غني و جالب بيان مي دارد که پوپوليسم – با توصيف طبيعت گرايانه (naturalistic)، جوهري (essentialist) و محدودکننده اش (restrictive) از مردم- محصول جانبي باز تاييد يک «درک عميق و فرهنگي ريشه دار تعلق اجتماعي و بنيادهاي حاکميت است که در آن کل اجتماعي (social whole) مقدم بر فرد در نظر گرفته مي شود» و از اين رو، با ملي گرايي پيوند مي يابد. در مفهوم «هردري» [«يوهان گوتفريد فون هردر» فيلسوف، زبان شناس، شاعر و از دانشمندان تاثيرگذار عصر روشنگري و از نظريه پردازان بزرگ قرن هجدهم اروپا در حوزه زبان، تاريخ و فرهنگ است. از جمله آثار او مي توان به «درباره منشا زبان» اشاره کرد] همانا ملت به مثابه کلي مقرر شده به صورت طبيعي و يکنواخت است، يک فرديت ملي با ويژگي هاي خاص و منحصربه فردي که اعضايش را با هنجارهاي رفتاري و اَشکال هويتي تامين مي کند.
    نگاه ديگران: آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش چهارم
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4240 به تاريخ 23/10/96، صفحه 4 (دنيا)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار



آثار ديگري از "گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران"

  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش هفدهم
گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 8/11/96
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش ششم
گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 25/10/96
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش پنجم
گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 24/10/96
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي
گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 20/10/96
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش اول
گابريلا لازاريديس/ جيووانا كامپاني/ آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 19/10/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه بحوث في اللغة العربية
متن مطالب شماره 17، پاييز و زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است