آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۲
اجتماعی
۴

مدیر کل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرد

نرخ «مشارکت سیاسی» زنان؛ در ایران 136، در عربستان 124

مدیرکل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رتبه 140 ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان 144 کشور گفت: به کارگیری زنان در سطوح مدیریتی میانی در آینده نزدیک فرصت را برای حضور زنان در مناصب بالاتر همچون موقعیت وزارتی و مجلس که نقش مهمی در ارتقای شاخص مشارکت سیاسی زنان دارد، فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، لیلا فلاحتی با اشاره به دلایل اهمیت شاخص های توسعه ایران، ترکیه و عربستان در جامعه بین المللی گفت: در جامعه جهانی این سه کشور درخاورمیانه تعیین کننده هستند؛ همچنین موضوع فرهنگ اسلامی در همه سیاستگذاری های آنها محوریت دارد، به همین دلیل بیش از سایر کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه مورد توجه جامعه جهانی قرار می گیرند. او در ادامه با اشاره به رتبه 140 «شکاف جنسیتی» ایران در میان 144 کشور گفت: چاد، سوریه، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین تری نسبت به ایران قرار دارند. با وجود این عربستان در این شاخص رتبه 138 را کسب کرده است که عمدتا به دلیل «نرخ مشارکت اقتصادی» 22.5 درصدی زنان عربستانی نسبت به مشارکت 17 درصدی زنان ایرانی است؛ «نرخ مشارکت زنان در مجلس» عربستان نیز حدود 20 درصد است که این نرخ در ایران حدود 7 درصد است.

فلاحتی با اشاره به رتبه 136 ایران در «مشارکت سیاسی» زنان نسبت به رتبه 124 عربستان گفت: در عربستان به دلیل سهمیه بندی مشخصی که برای کرسی های زنان مجلس وجود دارد به طور اتوماتیک 20 درصد از زنان صندلی های مجلس را تصاحب می کنند. همچنین در ترکیه نیز سهمیه ای بین 20 تا 25 درصد برای احزاب درخصوص انتخاب نمایندگان زن وجود دارد. در این کشور انتخاب زنان مانند عربستان به شکل فرمایشی نیست اما اختصاص سهمیه احزاب نیز باعث افزایش مشارکت سیاسی آنان شده است.