آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۴۲۴۱
نیرو
۱۹
یادداشت

از نو باید ساخت

محسن طرزطلب (عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی)

در فصل تابستان و پیک مصرف برق ضروری است تا همه نیروگاه های موجود کشور چه قدیمی و چه جدید آماده به کار باشند و به تولید برق بپردازند، طبیعی است که نیروگاه های جدید در این میان آماده تر هستند، اما همیشه دغدغه مسوولان تولید برق آماده نگه داشتن نیروگاه های قدیمی است، نیروگاه هایی که بعضا بیشتر از 40 سال سن دارند.

تجهیزات تولید برق نیز مانند همه تجهیزات دیگر عمر مفیدی دارند. پس از این عمر مفید فرسوده خواهند شد و نه تنها تولید مقرون به صرفه ای نخواهند داشت، بلکه نگهداری آنان نیز دشوار و سخت خواهد بود. نزدیک به 40درصد ظرفیت نیروگاه های حرارتی موجود در کشور بالای 20 سال عمر دارند و این عمر طولانی و کارکردهای زیاد باعث فرسودگی تجهیزات و راندمان پایین آنان شده است. به همین دلیل بهینه سازی و نوسازی این واحدها در سطوح کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

براساس یک برآورد برای انجام این مهم حداقل باید حدود 7میلیارد دلار سرمایه گذاری شود. این وضعیت در تهران فوری تر و ضروری تر است. نیروگاه شهید فیروزی (طرشت)، بعثت و ری بالای 30 سال عمر دارند و با توجه به نیاز روزافزون و رشد برق در پایتخت بازسازی و نوسازی این سه نیروگاه از ضروری ترین اقدامات صنعت برق است. پیش بینی می شود در افق 1404 شهر بزرگ تهران برای روشن ماندن نیاز به 15هزار مگاوات برق دارد که نوسازی و بازسازی نیروگاه های قدیمی بخش مهمی از این نیاز را تامین می کنند. اگر اعتبارات به موقع تامین شود با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان طی40 ماه نیروگاه جدید با راندمان 58درصد در این منطقه احداث کرد. نیروگاهی که گاز کمتری مصرف و هم برق بیشتری تولید خواهد کرد. استان سیستان و بلوچستان یکی دیگر از نقاط مهم کشور است که بازسازی نیروگاه های آن ضروری است. نیروگاه های زاهدان و ایرانشهر در این استان بیش از 30سال عمر دارند و نگهداری و تولید برق از این تجهیزات فرسوده دیگر مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر توجه دولت به این استان و توسعه آن به برق نیاز دارد. لاجرم باید در این استان تولید برق افزایش یابد که به این منظور نیروگاه جدید به ظرفیت 180مگاوات تا پیک سال آینده به مجموعه تولید برق این استان اضافه خواهد شد.