آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۲
ایران زمین
۱۹

مالچ پاشی و نهالکاری بیابان های ایلام

ایلام - خبرنگار «ایران»/ مالچ پاشی 800 هکتار از اراضی منطقه بحرانی «ابوغویر» استان ایلام و همچنین نهالکاری 70 درصد این منطقه که حدود 560 هکتار است، به منظور تثبیت کانون های بحرانی گرد و غبار در این استان برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفت.

«مهرداد کهزادیان» رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه 84 هزار هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی در«عین خوش»، «ابوغویر» و «حسن قندی» شناسایی شده، ادامه داد: در این استان 424هزار هکتار عرصه بیابانی در شهرستان های دهلران، مهران، آبدانان و ایلام وجود دارد.

اقدامات گذشته این دستگاه اجرایی برای مقابله با بیابان زایی در سال های گذشته صرفا اقدامات بیولوژیک چون نهالکاری صورت گرفته است.

رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان ایلام اضافه کرد: مالچ با به هم چسباندن ذرات شن و ماسه عرصه های بیابانی مانع از فرسایش بادی شده و علاوه بر این با حفظ رطوبت خاک، شرایط را برای استقرار نهال در این عرصه ها فراهم می کند.

کهزادیان به توقف فرسایش بادی با اجرای طرح مالچ پاشی و کاشت گونه های گیاهی بومی منطقه در کانون های بحرانی اشاره کرد و ادامه داد: در این منطقه، شرایط برای اجرای طرح بیابان زدایی با وجود روستاها، راه های روستایی و اراضی زراعی چون منطقه دشت عباس فراهم است.

وی با اشاره به انتقال آب کرخه به 50 هزار هکتار از اراضی منطقه و همچنین وجود چاه نفتی چشمه خوش، یادآور شد: این ظرفیت های بالقوه، اهمیت کار در این منطقه خاص را بیش از پیش می کند که نیاز به سرمایه گذاری در منطقه احساس می شود.