آرشیو یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۰۶۰
جهان
۷

54 کشور قاره آفریقا خواستار عذرخواهی رئیس جمهوری آمریکا شدند

ترامپ تکذیب کرد

برای نخستین بار نمایندگان 54 کشور آفریقایی روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک جلسه اضطراری تشکیل دادند و «اظهارات توهین آمیز و سخنان رکیک و بیگانه ستیز» ترامپ درباره مردم آفریقا را بررسی کردند؛ آنان از ترامپ خواستند از اظهارات نژادپرستانه خود عذرخواهی کند و حرف های خود را پس بگیرد و این در حالی است که ترامپ در توییتر به اعتراض ها واکنش نشان داد و نوشت اگرچه قبول دارد «کلمات تندی» در جلسه خصوصی با نمایندگان کنگره به کاربرده اما «چاله مستراح» را برای توصیف چند کشور آفریقایی و هائیتی به کار نبرده است.

به گزارش دویچه وله، پیش تر نیز اتحادیه آفریقا سخنان ترامپ را تقبیح کرد و آن را نژادپرستانه و توهین آمیز دانست و خواستار پس گرفتن این سخنان و عذرخواهی ترامپ شده بود. ترامپ پنجشنبه گذشته در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره به مهاجرانی که از کشورهای هائیتی، السالوادور و برخی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، توهین کرد و گفت: «چرا افرادی را از کشورهایی که چاله مستراح هستند به اینجا راه می دهیم؟» انتشار این سخنان با واکنش بعضی از اعضای جمهوری خواه کنگره همراه بود. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که آمریکا باید به دنبال آوردن افرادی از کشورهایی مانند نروژ باشد.

دردسر دیگر برای ترامپ

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال استریت در گزارشی نوشت که یک بازیگر فیلم های جنسی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 130 هزار دلار حق السکوت گرفت تا درباره رابطه جنسی ادعایی با دونالد ترامپ چیزی نگوید. همچنین به نوشته نیویورک تایمز، استفانی کلیفورد، (مشهور به استورمی دانیلز) در هفته های حساس پیش از برگزاری انتخابات می خواسته است که ادعای رابطه جنسی با آقای ترامپ را در یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب و همچنین در یک وبسایت مطرح کند. بنا بر گزارش ها مایکل کوهن، وکیل آقای ترامپ، قبول کرد که 130 هزار دلار به خانم کلیفورد بپردازد تا او در این باره سکوت کند. مایکل کوهن، وکیل آقای ترامپ، در پاسخ به نیویورک تایمز چیزی درباره پرداخت 130 هزار دلار به خانم کلیفورد نگفته، اما هرگونه رابطه میان او و موکلش را به شدت رد کرده است. کاخ سفید هم در اطلاعیه ای این ماجرا را تکذیب کرده و آن را «گزارش های کهنه و بازیافتی» خوانده است.