آرشیو چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۲
دانش
۷
دانش فضایی

نخستین گام ها برای معدن کاوی در فضا

محمدرضا رضایی

جمعه هفته گذشته هندوستان در جریان یک پرتاب فضایی موفق شد ماهواره تصویربرداری پیشرفته ای را همراه 20 ماهواره کوچک دیگر از پنج کشور جهان در مدار زمین قرار دهد. در بین محموله های فضایی پرتاب شده به فضا، تلسکوپ فضایی کوچکی موسوم به «آرکید 6» وجود داشت.

پرتاب این تلسکوپ بخشی از برنامه بلندپروازانه شرکت پلانتاری ریسورس برای معدن کاوی در فضاست. این شرکت در نظر دارد در آینده معادن موجود در سیارک های نزدیک به زمین را استخراج کند، اما قبل از آن لازم است تلسکوپ های فضایی پیشرفته ای ساخته شوند که بتوان به کمک آنها سیارک های ارزشمند را از نظر معدن کاوی شناسایی کرد.

فعلا تا زمان رسیدن به چنین هدف بزرگی باید دست کم دو دهه منتظر ماند. اما پرتاب تلسکوپ فضایی کوچک آرکید 6 گام کوچک شرکت پلانتری ریسورس برای حرکت به این سوی چنین هدفی است. وزن این تلسکوپ فضایی فقط ده کیلوگرم بوده و به یک تصویربردار فروسرخ مجهز است. نمونه اولیه ای از این تلسکوپ با نام آرکید 3 در فروردین 1394 به ایستگاه فضایی بین المللی برده شد و از آنجا در مدار زمین قرار گرفت. هدف از پرتاب تلسکوپ های آرکید آزمایش فناوری های پیشرفته رصدی است که بعدها برای شناسایی منابع موجود در سیارک های زمین کاربرد دارند. بخش قابل توجهی از این سیارک ها حاوی منابع غنی از فلزات با ارزش مانند آهن، نیکل و حتی طلاست. همچنین بررسی دانشمندان نشان می دهد در برخی سیارک ها می توان به اندازه چند برابر ذخایر زمین، الماس پیدا کرد. از طرفی می توان از یخ آب موجود در سیارک های نزدیک زمین در آینده برای سفرهای کاوشی انسان در فضا استفاده کرد. بجز شرکت پلانتاری ریسورس، شرکت های خصوصی دیگری نیز در فکر طراحی برنامه های فضایی برای معدن کاوی در فضا هستند. صنعتی که پیش بینی می شود در آینده بتوان میلیاردها دلار گردش مالی در آن دید، اگرچه بحث معدن کاوی در فضا صرفا به بحث سیارک ها محدود نیست و در حال حاضر طرح هایی برای احداث معادن مختلف در سطح ماه نیز دنبال می شود. شاید یکی از فرزندان یا نوادگان ما در آینده به عنوان یک معدنکار فضایی به ماه یا سیارک های نزدیک زمین اعزام شود!