آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۶
اقتصادی
۴

معاون وزیر اقتصاد: رتبه کسب و کار کشور در دو سال اخیر پایین آمده است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد اگرچه رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار در دولت یازدهم بهتر شد اما در دو سال اخیر این شاخص پایین آمده است.

حسین میرشجاعیان حسینی طی نشستی در اتاق بازرگانی ایلام، اظهار کرد: اگر چه در دولت یازدهم توانستیم رتبه 152 ایران در شاخص های سهولت کسب و کار را به 117 برسانیم اما در دو سال گذشته این رتبه نزول کرد و در حال حاضر به 124 رسیده است.

وی افزود: بهبود محیط کسب و کار باید دغدغه جدی مدیران بالایی و میانی کشور باشد که به نظر می رسد، تاکنون این اراده در بین مدیران میانی ایجاد نشده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حال استقرار سامانه «داد ور» برای یکپارچگی شکایت های مربوط به مجوزها و پاسخ به آنها، سامانه «یاور» به عنوان میز خدمت یکپارچگی الکترونیکی و سامانه «سام» برای اتصال به پنجره واحد هستیم که این کار مشترک با کمک سازمان فناوری اطلاعات و سازمان اداره استخدامی انجام خواهد شد.

میرشجاعیان با بیان اینکه به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله مالیاتی و تامین اجتماعی واقف هستیم، گفت: درخواست داریم، مطالبه گری را برای تسهیل در امور پیگیری و پس از استقرار سامانه های مذکور، پیشنهادات و نظرات خود را برای تکمیل آنها به دولت اعلام کنید.

علی سایه میری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام نیز در این نشست با اشاره به رفع بسیاری از مشکلات و معضلات پیش روی افراد جهت اخذ مجوز بیان کرد: تا محیط کسب و کار مناسب نباشد، حل مشکلات بنگاه های اقتصادی به تنهایی نیز نمی تواند به بهبود این محیط کمک کند زیرا دوباره مشکلات به وجود خواهند آمد.

وی افزود: وجود مسائل و مشکلات در زمینه بانک ها، دریافت مجوزها، قوانین مزاحم، مالکیت های معنوی، بوروکراسی اداری و عدم امکان فعالیت بخش خصوصی در فضای کشور، به مواد 10 گانه رتبه بندی فضای کسب و کار برمی گردد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی ایلام، این استان را استانی مولد، پشتیبان، همراه و در مسیر تولید طی دهه های گذشته معرفی و اضافه کرد: به دلیل اینکه ایلام در کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و گردشگری، صنایع دستی و... پرتلاش و فعال بوده، فعالان اقتصادی این استان بیشتر از محیط کسب و کار نامناسب گلایه دارند.