آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۸
سینما
۱۲

فرار پیتر جکسون به واقعیت های جنگ

کیکاووس زیاری

پیتر جکسون، فیلمساز نیوزیلندی سینما با فاصله گیری از دنیای فانتزی و علمی تخیلی، راهی دنیای سرد و تلخ جنگ جهانی می شود. فیلمساز 56 ساله سینما، این روزها مشغول ساخت مستندی جنگی در ارتباط با وقایع جنگ جهانی اول است.

تهیه کننده این مستند جنگی، انگلیسی ها هستند و به جکسون اجازه کار در تعدادی از مراکز مهم انگلستان را داده اند. به این ترتیب، جکسون می تواند از امکانات موزه ای این کشور اروپایی استفاده کند. منابع نزدیک به فیلم گفته اند قبل از پخش تلویزیونی این فیلم در بی.بی.سی وان، جشنواره فیلم لندن آن را نمایش خواهد داد. قرار است این مستند برای پخش در روز 11 نوامبر آماده شود. جکسون برای کار تازه اش، از فیلم های آرشیوی موزه امپریال وار انگلستان و انبار برنامه های شبکه بی.بی.سی استفاده می کند.

به نوشته هالیوود ریپورتر، نکته مهم و عجیب در ارتباط با این مستند این است که به صورت سه بعدی آماده نمایش می شود و قرار است رنگی هم باشد! هم اکنون یک گروه از هنرمندان متخصص، در حال رنگ کردن تصاویر مورد نظر فیلم هستند. این کار به صورت دستی انجام می شود و نه رایانه ای. پیتر جکسون در باره فیلم تازه اش می گوید: «همیشه شیفته و علاقه مند مسائل مربوط به جنگ جهانی اول بوده ام. تاریخ خانواده ام با این جنگ گره خورده است. خوشحالم فرصت کار روی پروژه ای را پیدا کرده ام که علاقه شخصی خودم بوده و می توانم نگاهی متفاوت به دوران جنگ و مسائل آن داشته باشم. به دنبال آن بودم که به آن خاطرات و اتفاقات، زندگی تازه ای بدهم. آدم های معمولی آن دوران در شرایطی ویژه و استثنایی زندگی می کردند و همین، جذابیت موضوع را بیشتر می کند.» سازنده دو مجموعه فیلم موفق «ارباب حلقه ها» و «هابیت» می گوید نسخه ای از این مستند در دبیرستان های انگلستان تدریس خواهد شد.