آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۷
سیاسی
۳

بررسی هدفمندی یارانه ها در بودجه 97 بلاتکیلف ماند

دیروز بررسی لایحه بودجه 97 در جلسه عصر مجلس ادامه یافت. جایی که در مجموع 10 بند از تبصره های مختلف این لایحه بررسی شد و در نهایت 3 مورد آن به کمیسیون ارجاع گردید، 4 مورد تصویب شد، دو مورد بلاتکلیف باقی ماند و در نهایت با یک مورد هم مخالفت شد. اما قسمت مهم لایحه بودجه که به نظر می رسید در جلسه دیروز مجلس مطرح شود، با اعلام رئیس مجلس به جلسه امروز و روزهای آینده موکول شد. بر این اساس بررسی بخش درآمدی تبصره 14 که به موضوع هدفمندی یارانه ها ربط دارد، با نظر مجلس بلاتکلیف ماند. درخصوص این بلاتکلیفی، محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه دیروز توضیح داد: آقای تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفتند که این تبصره مجددا در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است لذا رسیدگی به آن به روزهای بعد موکول شود.

در تصمیم مهم دیگری هم بحث واریز سود حساب های قوای سه گانه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. علی لاریجانی پیش از تصمیم گیری درباره این بند از لایحه گفت: در جریان بررسی این بند الحاقی کمیسیون تلفیق، صندوق توسعه ملی، صندوق شکوفایی و نوآوری و نهادهای شامل اصل 110 قانون اساسی و دانشگاه ها را باید مورد استثنا قرار دهد. براساس بخش درآمدی بند الحاقی4 تبصره 12 لایحه بودجه سال 97 که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد؛ دستگاه های مشمول ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، به استثنای بانک ها و شرکت های بیمه دولتی سود حساب هایی که تحت هر عنوان قبل از تصویب این قانون افتتاح گردیده، باید به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه 97، به دستگاه های اجرایی اجازه دادند از محل فروش اموال و دارایی های غیرمنقول خود درآمد کسب کنند. با تصویب بند «ب» تبصره 12 لایحه بودجه 97، دستگاه های اجرایی مجازند از محل فروش اموال و دارایی های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به استثنای انفال و اموال دستگاه های زیر نظر مقام معظم رهبری و موارد مصداق مندرج در اصل 83 قانون اساسی را به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز کنند.