آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۸۵
جهان
۷

افزایش فشارهای درون حزبی بر آنگلا مرکل

بهای گزاف صدراعظمی

مذاکرات پرچالش و طولانی تشکیل یک ائتلاف بزرگ میان حزب سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی به امضای قرارداد برای تشکیل دولت جدید منجر شد، اما برای سران دو حزب اصلی آلمان هزینه سنگینی در پی داشت.

پس از مارتین شولتز، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات که مجبور به کناره گیری از این سمت و انصراف از نشستن بر صندلی وزارت خارجه شد، اکنون نوبت به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، رسیده تا به انتقادها و درخواست ها درباره جوان گرایی و تغییر نسل در رهبری حزب دموکرات مسیحی پاسخ دهد. یکی از انتقادهایی که به مرکل می شود واگذاری سه وزارتخانه کلیدی دارایی، خارجه و کار و امور اجتماعی به حزب سوسیال دموکرات است. در این واگذاری، وزارتخانه دارایی از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا در دو دوره گذشته در اختیار محافظه کاران بوده است.

صدراعظم آلمان در روزهای گذشته با انتقادهای زیادی از درون حزب خود روبه رو بود که او را متهم کرده اند برای ادامه حضورش در این مسند امتیازهای فراوانی به سوسیال دموکرات ها داده است. خود مرکل نیز در گفت وگو با برنامه «برلین مستقیم» کانال دو تلویزیون سراسری آلمان چند بار تاکید کرد سپردن وزارت دارایی به سوسیال دموکرات ها «دردناک» اما «قابل قبول» بوده است. او خاطرنشان کرد بدیل یک ائتلاف بزرگ، انتخابات زودهنگام یا تشکیل یک دولت اقلیت بود که هیچ یک در شرایط کنونی گزینه ای عاقلانه نبودند. در روزهای گذشته زمزمه هایی از داخل حزب دموکرات مسیحی به گوش می خورد که مرکل پس از سه دوره چهارساله که صدراعظم آلمان بوده، باید راه را برای چهره های جدید باز کند. برخی نیز این احتمال را مطرح کرده اند که مرکل می تواند در میانه دوره چهارساله آینده به نفع یکی دیگر از چهره های شاخص حزب دموکرات مسیحی از سمت خود کنار برود. صدراعظم آلمان در برنامه تلویزیونی «برلین مستقیم» تصریح کرد تصمیم گیری او برای نامزدی دوباره در انتخابات پارلمانی سال گذشته با موافقت اعضای حزب انجام شده و به همین علت وظیفه خود می بیند تا پایان این دوره در سمت خود به عنوان صدراعظم آلمان به کارش ادامه دهد. یکی دیگر از درخواست هایی که شماری از اعضای بانفوذ حزب دموکرات مسیحی نیز مطرح کرده اند، کناره گیری مرکل از دبیر کلی این حزب است.