آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
فن آوری
۷

نتایج مطالعه اثر امواج آنتن های مخابراتی روی موش ها در آمریکا

جدیدترین گزارش های تحقیقاتی آمریکا روی امواج رادیویی آنتن های مخابراتی نشان می دهد قرارگیری طولانی مدت در معرض این امواج می تواند به بروز سرطان در موش ها منجر شود.

به گزارش جام جم و به نقل از تسنیم، برنامه ملی سم شناسی آمریکا جزئیاتی از مطالعات انجام شده روی تاثیر امواج آنتن های مخابراتی را منتشر کرده که نشان می دهد سطح معمولی امواج تلفن همراه برای انسان ها مضر نیست. در حالی که هنوز هم بحث ها درباره خطر ابتلا به سرطان براثر مجاورت با آنتن های تلفن همراه وجود دارد، نتایج این تحقیقات نشان می دهد موش های صحرایی که در معرض تابش سطح بسیار بالایی از امواج رادیویی در فرکانس های G2 و G3 بودند، با هیچ آسیب دیدگی در این سطوح از امواج تابشی قرار نگرفتند. برخی موش های نر که در معرض این امواج قرار داده شدند، تومورهای سرطانی در اطراف قلبشان شکل گرفت اما موش های ماده این مشکل را نداشتند و طی یک مطالعه دیگر، هیچ نشانه ای از عوارض جانبی در آنها مشاهده نشد.

نکته جالب و عجیب در نتایج ارائه شده از این تحقیق، نشان می دهد دو موش تازه متولد شده و مادرشان وزن کمتری داشتند، اما به اندازه طبیعی رشد کردند؛ همچنین موش هایی که در معرض این امواج قرار نگرفته بودند، زندگی طولانی تری را نسبت به سایر همنوعان خود تجربه کردند.

این موسسه با بیان این که میزان قرارگیری انسان در مواجهه با این امواج بسیار کمتر از نمونه موش های آزمایشگاهی است، بنابراین خطر ابتلا به این عوارض کاسته می شود و همچنین دلیل دیگری که به کاهش این خطرات برای انسان منجر می شود این است که موش ها جثه ضعیف تری دارند و در سراسر بدنشان این امواج را تجربه می کنند. در حالی که این آزمایش های طولانی مدت (تابش امواج 9 ساعته در روز برای دو سال به موش ها) نتایجی به این شرح داشته اما می توان با توجه به آثار آن گفت که خطری برای انسان ندارند.