آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
جهان
۶

افزایش فشارها برای برکناری جاکوب زوما

این روزها فشار بر جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی برای کناره گیری از قدرت بیشتر شده است. حزب حاکم این کشور یا همان کنگره ملی آفریقا تاکنون چندین نشست ویژه را برای اقناع زوما به برکناری برگزار کرده است. یکی از این نشست ها روز گذشته در کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد.

جاکوب زوما که برای 9 سال پرتنش که شامل افول اقتصادی و اتهامات فساد بود، ریاست بر آفریقای جنوبی را برعهده داشت، از دسامبر 2017 هنگامی که سیریل رامافوسا، معاونش جایگزین وی برای رهبری حزب حاکم کنگره ملی آفریقا شد، جایگاهش بشدت تضعیف شد. رامافوسا درحال حاضر زوما را برای کناره گیری از قدرت تحت فشار گذاشته و تاکید دارد امیدوار است مذاکرات با رئیس جمهور به نفع کشور تمام شود. زوما که دیگر سمت بالایی در حزب حاکم ندارد نگفته آیا حاضر است قبل از پایان دور دوم ریاست جمهوری اش در اواسط 2019 به صورت داوطلبانه استعفا دهد یا خیر.

چندی پیش پارلمان آفریقای جنوبی با اکثریت آرا با طرح رای عدم اعتماد به جاکوب زوما، رئیس جمهور این کشور مخالفت کرد. براساس این گزارش، دو سوم نمایندگان از اعضای حزب حاکم در پارلمان، ضمن مخالفت با طرح رای عدم اعتماد رئیس جمهور این کشور، خواستار تداوم فعالیت سیاسی زوما شدند. این در حالی بود که هزاران نفر از معترضان در آفریقای جنوبی خواستار کناره گیری جاکوب زوما از ریاست جمهوری هستند. اگر زوما حاضر به کناره گیری نشود راه برای انتشار گزارش تحقیق و تفحص درباره اتهام های مربوط به فساد علیه وی هموار خواهد شد. این گزارش قرار بود23 مهرمنتشر شود که زوما مانع آن شد. بخشی از این گزارش به اعمال نفوذ سیاسی یک خانواده ثروتمند هندی در روند انتصاب های کابینه مربوط می شود.

زومای 74 ساله تاکنون با چندین پرونده فساد مواجه بوده، اما با افت موقعیت حزب حاکم در انتخابات محلی و ضعف اقتصاد آفریقای جنوبی، انتقادها از وی افزایش یافته است.