آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
جامعه
۱۷

قیمت بلیت مترو 3 برابر می شود؟

براساس لایحه پیشنهادی شهرداری، قیمت بلیت مترو در برخی نقاط افزایش 120 درصدی دارد و همچنین برای سفر از حومه به تهران نیز افزایش 88 درصدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران گفت: قیمت ها باید واقعی شود و اکنون هزینه جابه جایی به وسیله مترو سه برابر قیمتی است که مسافران می پردازند.

وی با بیان این که مشکل اصلی ما این است که تمام بار توسعه مترو بر دوش شهرداری است، ادامه داد: براساس قانون دولت موظف است یک سوم هزینه بلیت مسافران و توسعه مترو را بپردازد، اما مدت هاست این مبلغ پرداخت نشده و شهرداری تهران فقط یک سوم هزینه جابه جایی را از مردم می گیرد.

شهرداری تهران لایحه ای برای افزایش نرخ کرایه مترو پیش بینی کرده که شامل بندها و تبصره هایی است. در این لایحه دقیقا مانند طرح ترافیک جدید که در آن موضوع استفاده در ساعات پیک و غیرپیک مطرح شده در بحث مترو نیز این موضوع مدنظر قرار گرفته شده است.

جمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز دراین باره افزود: وقتی ما در شهر تهران با ترافیک سنگین خودروها مواجه هستیم که باعث اتلاف وقت مردم می شود، پس افزایش نرخ بلیت مترو به این شکل منطقی و منصفانه نیست.

وی با تاکید بر این موضوع که بالا بردن قیمت بلیت مترو اقدام درستی نیست، عنوان کرد: این کار با سیاست های کلی استفاده از حمل ونقل عمومی مانند مترو مغایرت دارد.

به گفته شهریاری، افزایش نرخ بلیت در زمان پیک، نوعی سوءاستفاده است که وقتی تقاضا برای رفت وآمد زیاد است از این فرصت استفاده کنند و پول بیشتری از مسافران بگیرند.

براساس این گزارش در چند ماه گذشته شهرداری به دنبال گران کردن خدمات در شهر است. افزایش نرخ طرح ترافیک در تهران در دستور کار قرار گرفت و شورای شهر با این افزایش نرخ موافقت کرد، همچنین مدیریت جدید به دنبال دریافت عوارض از بزرگراه ها و تونل های شهر است.

این درحالی است که دولت سال هاست هزینه خود را در بخش حمل ونقل عمومی پرداخت نکرده است و همین موضوع باعث شده مترو توسعه مناسبی پیدا نکند. در سال های گذشته شهرداری از طریق فاینانس و موارد دیگر هزینه ها را تامین می کرد، اما اکنون به نظر می رسد قرار است هزینه هایی که دولت نمی پردازد از جیب مردم تامین شود.