آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
ایران
۱۵

ایجاد 40 نیروگاه مقیاس کوچک و همسو با محیط زیست در مازندران و گلستان

رویکرد زیست محیطی دولت تدبیر و امید در تولید انرژی پاک برق در استان های شمالی به نیروگاه های مقیاس کوچک سوق پیدا کرده است، به طوری که براساس مطالعات انجام شده تا سال 1403برای تامین یکهزار مگاوات برق 40 نیروگاه 25مگاواتی باید در این استان ها ایجاد شود.

مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان دراین باره به ایرنا گفت: وزارت نیرو در راستای اصل 44 خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت و همچنین تعهد جمهوری اسلامی در مورد کاهش گازهای گلخانه ای، به تولید برق در مقیاس نیروگاه های کوچک روی آورده و آن را به بخش خصوصی واگذار می کند.

ذاکری فرد با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 1403 هزار مگاوات برق از طریق 40 نیروگاه کوچک به مقدار تولید این انرژی در این استان ها اضافه می شود، گفت: در حال حاضر سه نیروگاه 25مگاواتی، یک نیروگاه هشت مگاواتی و سه نیروگاه زیر پنج مگاواتی در استان مازندران فعال است.

وی با اشاره به این که پس از برجام قرارداد سرمایه گذاری خارجی برای ساخت ده نیروگاه 25 مگاواتی در استان مازندران امضا و اجرایی شده است، افزود: میزان سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد این نیروگاه ها 150 میلیون دلار است.

مدیر طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به این که قرارداد ساخت این نیروگاه ها با سرمایه گذارانی از کشورهای کانادا، آلمان، کره جنوبی، چین و مالزی بسته شده است، یادآور شد اکنون سه قطعه زمین در سه نقطه از شهرستان بابل و آمل برای ایجاد چهار نیروگاه 25 مگاواتی به شرکت های کانادایی تحویل شده است. همچنین امکانات و تجهیزات مورد نیاز دو نیروگاه 25 مگاواتی که قرار است در یک قطعه زمین در شهرستان آمل کنار هم ایجاد شود، در حال ارسال به منطقه است.

به گفته این مسئول، همین امکانات نیز برای دو نیروگاه 25مگاواتی در دو نقطه از زمین خریداری شده در بابل در حال حمل است.

مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان تصریح کرد: قرارداد ایجاد شش نیروگاه 25 مگاواتی دیگر نیز با سه شرکت کره ای، مالزیایی و آلمانی در شهرهای نشتارود، محمودآباد، نور، دابودشت، رویان و سرخرود منعقد شده است