آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۸۶
جهان
۷

رهبر کره شمالی خواستار ادامه مذاکرات با کره جنوبی شد

آشتی پیونگ یانگ

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، خواستار ادامه تلاش ها در راستای ایجاد «فضای آشتی» بین دو کره شده است. هیئت عالی رتبه اعزامی او به سئول، پس از دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی به پیونگ یانگ بازگشته است. به گزارش رویترز، کیم جونگ اون پس از بازگشت هیئت عالی رتبه ای که دربرگیرنده خواهرش، کیم یو جانگ، بود، با این هیئت دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، رهبر آن کشور در جریان دیدار با این هیئت گفته است: «مهم است که با گرم کردن فضای آشتی و گفت وگو که ناشی از تمایل قوی شمال و جنوب (کره شمالی و کره جنوبی) است، به کسب نتایج خوب ادامه دهیم».

رهبر کره شمالی در پیام سال نو خود احتمال انجام مذاکراتی با همسایه جنوبی را مطرح کرده بود و پس از آن نیز تیمی از ورزشکاران آن کشور، همراه یک هیئت سیاسی به المپیک پیونگ چانگ در کره جنوبی اعزام شدند.

با وجود این رخدادها، برخی از تحلیلگران می گویند این احتمال وجود دارد که قصد اصلی کره شمالی از فرستادن هیئت سیاسی به کره جنوبی و عملکرد اخیر آن، اقداماتی «گمراه کننده» با هدف تضعیف تحریم های بین المللی یا اثرگذاری بر اتحاد سیاسی و نظامی واشنگتن و سئول باشد. آمریکا می گوید روابط واشنگتن و سئول پایدار و مستحکم است.

گفته می شود در صورتی که دو کره دست به انجام مذاکرات رسمی بزنند، این مذاکرات به احتمال زیاد در گام نخست درباره مسائل نظامی انجام خواهد شد. یک مقام رسمی در ریاست جمهوری کره جنوبی، به خبرگزاری دولتی آن کشور گفت: «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دو طرف نخست اقدام به انجام مذاکراتی در سطح کارگروه، درباره مسائل نظامی کرده و سپس سطح این مذاکرات را افزایش دهند».