آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۵
نوستالژی
۵
نگاه

مجموعه ای با حال و هوای ایرانی

اکبر رحمتی

فیلمنامه عطر گل یاس، نوشته خود مرحوم زرین پور بود و او با حساسیت های خاص خودش و شناختی که از فضاهای ایرانی داشت، تصمیم به ساخت این سریال با حال و هوایی ایرانی گرفت. حاصل کار هم مجموعه بسیار جذابی شد و بازیگران خوبی کنار هم جمع شدند که متاسفانه در سال های بعد، تعدادی از عواملی را که در این سریال بودند، از دست دادیم و از دنیا رفتند.

افرادی چون مرحوم رشیدی و خود آقای زرین پور. در کل برای من مجموعه خوب و خاطره انگیزی بود؛ بخصوص موسیقی تیتراژش. این سریال در زمان پخش خود در جامعه هم تاثیرات زیادی گذاشت. بسیار شبیه فضای آن روزهای جامعه بود و من خاطرات شیرینی از حضور در آن دارم. برای بازی در مجموعه عطر گل یاس، سفری به سمنان داشتیم. به بازار سنتی اش رفتیم و روابط حاکم میان مردمشان را به تصویر کشیدیم.

من در این مجموعه نقش داماد آقای رشیدی را ایفا می کردم و بیشتر با ایشان در ارتباط بودم تا آقای زنجانپور. این شخصیت، فردی زرنگ و فرصت طلب بود و می خواست هرطور شده و از هر راهی، به پول بیشتری برسد و موقعیت بهتری پیدا کند. او به نوعی نقطه مقابل شخصیت مثبت آقای رشیدی بود و برای رسیدن به اهدافش از هیچ راهی روی گردان نبود و هر کاری می کرد.

در این مجموعه روابط بسیار خوبی میان بازیگران برقرار بود و کار، تاثیرات خوبی هم در جامعه گذاشت. به نظرم دیگر اثری با آن حال و هوا ساخته نشد. متاسفانه آدم های متخصص و کاربلدی که در این نوع سریال ها بودند، کارشان خیلی ادامه پیدا نکرد. چنین افرادی کم کار شدند و در عوض آدم هایی روی کار آمدند که شناخت کافی از مدیوم تلویزیون نداشتند. جا دارد مسئولان تلویزیون از این نیروهای کاربلد بیشتر استفاده کنند.