آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
امروز

همسر رامبرانت در ایران

رامبرانت، نقاش شهیر هلندی معمولا همسرش را سوژه نقاشی می کرد. او در طول حیات کوتاهش چندین اثر از همسرش ساسکیا کشیده که یکی از آنها طرحی با مداد قرمز و متعلق به مجموعه موزه لوور فرانسه است.

برای اولین بار امروز این نقاشی در ایران به نمایش گذاشته می شود و موزه ملی ایران از فردا تا چهار ماه میزبان نقاشی رامبرانت خواهد بود. این خبر را فریدون بیگلری، معاون امور فرهنگی موزه ملی ایران به ایسنا داد و اعلام کرد یک مجموعه اثر از موزه لوور به ایران منتقل شده که بجز نقاشی رامبرانت، از دیگر نقاشان اروپایی مانند اوژن دلاکروا، کامی پیسارو، یان فان دراسترات و ساسوفراتو نیز آثاری در این مجموعه وجود دارد.

بهرام کلهرنیا، عضو انجمن طراحان گرافیک ایران و استاد دانشگاه نیز در همین باره تاکید کرده تمام انتظارات از یک قطعه استادانه، همگی در این نقاشی رامبرانت یکجا جمع شده است. یعنی طرح در اوج آسودگی و به روانی ترسیم شده و خطوط سیال و پیچان، کنترل و تاکیدهای دست طراح که به خطوط، ارزش های گوناگون بخشیده حس شگرفی از نوسان های عاطفی را در خود انباشته است. طرح لحظه ای شگرف در باره صلح و عشق است که در ضربه های نرم و پیچان مداد سرخ طراح و شاعر هلندی ثبت شده است.همچنین در این مجموعه بیش از 50 پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و... از کشورهای فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق، ایران و هند نیز وجود دارد. بانک آینده، شرکت های توتال و رنو و بنیاد میراث ایران حامیان برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران هستند.