آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره دو (موسیقی)

زمانی برای دو تار نواز خراسانی

یکی دو بار در فیلم های سینمایی از جمله «زیر سلطه من آئید» به نویسندگی و کارگردانی داریوش ارجمند بازی کرده و یکی از خیرین مدرسه ساز در استان خراسان به شمار می رود. شاید از این توضیح نتوان حدس زد که منظور دو تار نواز پیشکسوت، عثمان محمدپرست است.

او از جمله نوازندگان بومی است که آثار مطرح و معروفی دارد؛ از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام های بومی ایران. این نوازنده خراسانی، در هفته موسیقی خراسان که به همت موسسه فرهنگی، هنری هواداران ایرانیان در تهران برپاست، مورد تقدیر قرار می گیرد. هدف از برگزاری این برنامه تجلیل و بزرگداشت موسیقی نواحی ایران ذکر شده و به همین بهانه از امروز پنج گروه موسیقی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برنامه اجرا می کنند. مراسم اختتامیه این برنامه که روز جمعه ساعت 19 و 45 دقیقه برگزار می شود، به بزرگداشت محمدپرست در آستانه 90 سالگی اختصاص دارد.

این هنرمند که به عثمان خوافی معروف است، از بازماندگان دوتارنوازی منطقه خواف به شمار می رود و برای اولین بار در سال 91 در قالب مراسمی با حضور محمود دولت آبادی از او تجلیل و سردیسش رونمایی شد. همچنین شهریور امسال نیز نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.