|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم96/12/14: با سازندگان «لاتاري» برخورد مي كنم اگر...
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5436
يك شنبه 30 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5060 14/12/96 > صفحه 11 (سينماي ايران) > متن
 
 


با سازندگان «لاتاري» برخورد مي كنم اگر...
گفت و گو با محسن محسني نسب و رضا حيدري، كارگردان و بازيگر «شاخ كرگدن»

نويسنده: علي رستگار

محسن محسني نسب از جمله نام هاي آشناي سينماي ورزشي و اکشن در دهه 70 بود و دو فيلم موفق و خاطره انگيز در اين زمينه دارد؛ ياس هاي وحشي و شيرهاي جوان. اين کارگردان همچنان از اين سينما دست نکشيده و به کار در اين زمينه ادامه مي دهد. حتي اگر با بي مهري مديران يا به قول او مسئولان سينمايي مواجه شود و اکران نامناسبي به فيلمش بدهند. محسني نسب و رضا حيدري، يکي از بازيگران اصلي فيلم شاخ کرگدن بتازگي مهمان ما در روزنامه جام جم بودند و ضمن صحبت از اين اثر، درباره وضعيت سينماي اکشن و اوضاع بد اکران هم با آنها صحبت کرديم.
    
    آقاي محسني نسب، چرا شاخ کرگدن وضعيت خوبي در اکران ندارد؟
    وضعيت اکران در سينماي ايران نامطلوب و ناعادلانه است و غيرحرفه اي اداره مي شود. يعني تعدادي از کساني که توانستند به کاسبکاري در سينما دست پيدا کنند، شاهراه هاي سينما را در اختيار دارند و در اين مسير حقوق سينماگران ديگر را از بين مي برند. چرا مي گوييم حقوق ديگران؟ براي اين که ظرفيت نمايش در سينماي ايران محدود است. وقتي ما با محدوديت سروکار داريم، بايد دنبال اين باشيم که جلوي رانت خواري را بگيريم. اما تعدادي تلاش مي کنند با رانت ، امکانات بيشتري در اختيار بگيرند، ولي ما فيلمسازان مستقل که با اين فضا مخالفيم و عدالت را سرمنشا اوليه کارمان قرار مي دهيم، دچار خسران فراواني مي شويم که يکي از آنها همين اکران ناعادلانه فيلم من است. شاخ کرگدن در اسم اکران است، اما در عمل اکران نيست. براي اين که تمام سئانس هاي نمايشي که به اين فيلم داده شده، چرخشي و صبح و ظهر است، يعني ساعاتي که مردم اوقات فراغت ندارند. طبيعي است که در اين ساعت ها کسي به سينما نمي رود. انگار اصلا فيلم اکران نيست. اين کار فريب دادن ماست. براي اين که جلوي اين فاجعه گرفته شود، نياز است فيلمسازان مستقل يک سنديکايي تشکيل دهند تا اين وضعيت تغيير پيدا کند. البته من با پرخاش، برخورد فيزيکي و با کارهاي نامعمول مخالفم.
    
    اما اخيرا در اظهارنظري از اعتراض احمد نجفي حمايت کرديد.
    من با اعتراض آقاي نجفي و خانم نيکي کريمي موافقم، اما با شيوه اعتراض مخالفم. ما هنرمند و فرهنگي هستيم، پس شيوه اعتراض ما هم بايد فرهنگي و در شان فيلمساز باشد. من با روش برخورد آقاي احمد نجفي موافق نيستم، اما با خود اعتراض موافقم. طبيعي است وقتي مالت را آتش مي زنند، فرياد مي زني. آقاي نجفي خطاب به مسببان اين وضع مي گويد، شما با اين وضعيت اکران، فيلمم را آتش مي زنيد.
    
    پس معتقد به غلط بودن سازوکار اکران هستيد؟
    بله. ساز و کار اکران غلط است و خود مسئولان سازمان سينمايي هم مي دانند غلط است. براي همين هم نظامنامه جديدي را در اين زمينه مطرح کرده اند. اگر مي دانستند کارشان درست بود که نظامنامه جديد نمي آوردند. منتها همين نظامنامه جديد اکران هم يک فريب و يک زيربناي غلط است، در حقيقت ادامه همان مسير قبلي با يک لاپوشاني است. اگر بايد نظامنانه جديد و درستي بنويسيد بايد از نظر ما به عنوان صاحبان اين سينما استفاده شود. من بعد از 40 سال فيلمسازي نبايد در اين گونه نظامنامه ها نظري داشته باشم؟ يکي از اتفاقات بدي که در سينماي ما افتاده اين است که قدرت کارگردان و تهيه کننده به شکل کامل گرفته شده و نظر اينها را تامين نمي کنند و سوالي هم درباره مسائل کلان سينما از آنها نمي پرسند. اين در حالي است که آبروي يک فيلم، کارگردان آن است. يکي از فجايع مختلفي که رخ داده اين است که ديگر ژانرهاي مختلف در سينماي ايران وجود ندارد. به عنوان مثال، ژانر شکوهمند اکشن مورد غفلت واقع شده است.شاخ کرگدن که در همين ژانر ساخته شده، يک فيلم ملي است که غيرت و تعصب ملي در آن مطرح مي شود.
    
    آقاي حيدري شما از جمله چهره هاي جديد سينما هستيد و اگر اشتباه نکنم، «شاخ کرگدن» اولين حضور جدي و پررنگ شماست.
    سال 86 وارد سينما شدم و دستيار آقاي محمد درمنش، کارگردان سينما بودم. بعد از آن هم دو تله فيلم کار کردم، در اين ميان چند سال هم ايران نبودم تا اين که بعد از بازگشت با آقاي محسني نسب در شاخ کرگدن کار کردم. پيش از اين که وارد سينما شوم، ورزشکار بودم و کيک بوکسينگ کار مي کردم. براي مدتي فايت مي کردم و بعد هم در يک شرکت خصوصي باديگارد بودم.
    
    به نوعي همان نقشي که در شاخ کرگدن هم بازي مي کنيد.
    بله.
    
    چرا سينماي ايران چندان از چهره هاي ورزشکاري چون شما استفاده نمي کند و چقدر اين ظرفيت وجود دارد؟
    ژانر اکشن در سينماي ايران منسوخ شده است. وقتي کساني مثل آقاي محسني نسب داريم که مي توانند اين ژانر را احيا کنند، چرا نبايد از ظرفيت و توانايي شان استفاده کنيم. معتقدم مي توان با ترکيب بازيگران چهره و ورزشکاران، فيلم هاي خوب و پرفروشي هم در اين زمينه ساخت، اما به شرطي که فيلم ها اکران مناسب و عادلانه اي داشته باشد. موقعي هم که فيلمي مثل شاخ کرگدن در اين ژانر ساخته مي شود، به شکلي هدفمند بدترين سئانس ها و ساعت هاي ممکن را به آن مي دهند.
    
    ستاره هاي نامدار سينماي جهان در ژانر اکشن هم از اول مشهور نبودند و از يک جايي شروع کرده اند و بتدريج با حضور در فيلم هاي خوب و البته تبليغات مناسب و فرصت هاي نمايشي خوب ديده شدند.
    محسني نسب: دقيقا. وقتي ياس هاي وحشي را ساختم از افرادي استفاده کردم که در زمينه ورزش نامي داشتند، مثل احمد ميررفيعي. بعد شما آن فروش هاي نجومي و رويايي را با فروش هاي الان مقايسه کنيد؛ براي اين که اکران عادلانه بود. الان سينمادار بدون اين که فيلم را ببيند، از روي کاغذ و از روي اسم ها درباره فيلم تصميم گيري مي کند. اگر آن چهارپنج بازيگري که خودشان مي شناسند، در فيلم بازي نکنند، آن را اکران نمي کنند. اصلا چرا نوبت هاي اکران فيلم ها را قرعه کشي نمي کنند؟! براي چه فقط بايد فيلم هاي نورچشمي ها در عيد نوروز و عيد فطر اکران شود؟ چرا هيچ کس با مافياي سينماي ايران و دزد بزرگ برخورد نمي کند؟ اگر مي خواهيد نظام نامه جديدي براي اکران بنويسيد، به عدالت و شيوه هايي مثل قرعه کشي فکر کنيد.
    
    پس اعتقاد داريد که فيلم اکشن و رزمي همچنان طرفدار دارد؟
    بله، اگر اينها فکر مي کنند با اکران بدي که به شاخ کرگدن دادند، اين کار را رها مي کنم، اشتباه مي کنند. من باز هم اين کار را خواهم کرد و باز هم فيلم هايي اکشن با قهرمان هاي واقعي ورزشي مي سازم. آقاي رضا حيدري بايد سوپراستار سينماي ايران شود، براي اين که ويژگي هايش همچون فيزيک مناسب را دارد و يک ورزشکار است. ما بايد بتوانيم ورزشکاران و قهرمان هاي ملي ايران را وارد سينما کنيم. ما جوان سال هاي دفاع مقدسيم و شب عمليات دوشکا خاموش کرديم. ما روبه روي تانک ايستاديم. فکر مي کنيد جلوي شما چهار دزد از خدا بي خبر نمي توانيم بايستيم؟ مي ايستيم و باز هم فيلم اکشن مي سازيم، اما دفعه بعد با آگاهي بيشتري فيلم خود را اکران مي کنيم. مديران فرهنگي و سينمايي، بايد مسئول باشند؛ آنها بايد احساس مسئوليت کنند. وقتي آنها احساس مسئوليت نمي کنند، حقوقشان هم حرام است.
    
    آقاي حيدري! کمي هم از کار با آقايان محسني نسب و پژمان بازغي بگوييد.
    کار با آقاي محسني نسب ويژگي هاي مثبتي دارد و من سبک ايشان را مي پسندم. کار با آقاي بازغي را هم دوست داشتم، منتهي انتظارم اين بود ايشان در اکران هاي عمومي بيشتر کنار ما باشند و بيشتر فيلم را همراهي کنند. خيلي دوست داشتم پژمان کنارم باشد.
    
    قهرمان هاي محبوبتان در سينماي اکشن چه کساني هستند؟
    جيسون استاتهام و ژان کلود ون دام.
    
    آقاي محسني نسب! شما حتما به سينماي اکشن جهان علاقه داريد که فيلم هاي خودتان هم در اين ژانر است.
    من دان يک تکواندو هستم و همين باعث شد به ژانر سينماي رزمي علاقه مند شوم.
    
    هيچکاک طور هم يک پلان در شاخ کرگدن بازي کرديد.
    (مي خندد) من در همه فيلم هايم يک پلان بازي مي کنم. نگاه هيچکاکي ندارم، فقط دلم مي خواهد بعدها ببينم موقعي که فيلم هايم را مي ساختم، چه شکلي بودم.
    
    آقاي حيدري براي ادامه مسير بازيگري خود، برنامه اي داريد؟
    من اگرچه بازي در فيلم هاي اکشن را ادامه مي دهم، اما نمي خواهم محدود به اين ژانر باشم و دوست دارم نقش هاي مختلف بازي کنم. به چهارپنج لهجه و دو زبان مسلطم که بالطبع در سينما کاربرد دارد.
    
    آقاي محسني نسب، شما «لاتاري» را ديده ايد؟
    نديده ام.
    
    به نظر مي رسد موضوع اصلي فيلم و خط قصه، شباهت هايي به شاخ کرگدن داشته باشد. ممکن است سازندگان آن فيلم از داستان فيلم شما باخبر بوده باشند؟
    بله، آنها مي دانستند. براي اين که وقتي لاتاري پروانه ساخت گرفت و خلاصه قصه آن اعلام شد، در مطبوعات خطاب به آنها اعلام کردم، دقت کنيد. فيلم مرا ببينيد و شبيه فيلم من نسازيد. نيامدند ببينند. اگر شبيه شده باشد، طبيعتا دچار مشکل مي شوند و برخورد خواهم کرد. البته هنوز لاتاري را نديده ام، اما اگر شبيه باشد، بايد خسارت فيلم ما را درنظر بگيرند.
    
    مهران مديري منتظر شوخي من باشد!
    مهران مديري در يکي از قسمت هاي «قهوه تلخ» شوخي بامزه اي با محسني نسب کرد. اين فيلمساز در اين خصوص توضيح داد: برايم جالب بود. يک روز تلفنم زنگ خورد و دوستان گفتند چرا مهران مديري با شما شوخي کرد؟ با مديري تماس گرفتم و ايشان هم مرا به دفترش دعوت کرد. گفتم با اين کارت، جايي براي شوخي من باز گذاشتي که من هم در يکي از فيلم هايم اسمت را ببرم. اگر ببينم تاثير مي گذارد، ممکن است، روزي اين کار را انجام دهم. البته ايشان نيت بدي نداشت، چون نام محسني نسب به عنوان عنصري مثبت در آن کار گفته مي شود. يعني شخصيت منفي داستان، بلوتوس که خودش نقش اش را بازي مي کرد، در جايي که گرفتار مي شود، براي رهايي خودش را محسني نسب معرفي مي کند!
    
    با سازندگان «لاتاري» برخورد مي کنم اگر... / گفت و گو با محسن محسني نسب و رضا حيدري، کارگردان و بازيگر «شاخ کرگدن»
    


 روزنامه جام جم، شماره 5060 به تاريخ 14/12/96، صفحه 11 (سينماي ايران)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 51 بار



آثار ديگري از "علي رستگار"

  ماه عسل در هاليوود؟! / «بدون تاريخ بدون امضا» به تهيه كنندگي احسان عليخاني نماينده سينماي ايران در اسكار شد
علي رستگار، جام جم 25/6/97
مشاهده متن    
  رمزگشايي از «ماجراي نيمروز 2» / پوستر «ماجراي نيمروز 2» را نشانه شناسي كرده و تا حدي به قصه و حال و هواي آن پي برده ايم
علي رستگار، جام جم 20/6/97
مشاهده متن    
  رمزگشايي از «ماجراي نيمروز 2» / پوستر «ماجراي نيمروز 2» را نشانه شناسي كرده و تا حدي به قصه و حال و هواي آن پي برده ايم
علي رستگار، جام جم 20/6/97
مشاهده متن    
  يكي مرد جنگي مثل «آقا رسول» / در سالروز تولد رسول ملاقلي پور سراغ حبيب دهقان نسب رفتيم و او از نامهرباني ها با رسول گفت
علي رستگار، جام جم 17/6/97
مشاهده متن    
  بازيگران روي باسكول / آيا كاهش و افزايش وزن بازيگران براي ايفاي نقش، امتياز محسوب مي شود؟
علي رستگار، جام جم 15/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه اكو فيتو شيمي گياهان دارويي
متن مطالب شماره 1 (پياپي 25)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است