آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
جامعه
۱۷

احتمال ورود مجلس به مصوبه کاهش سطح مناطق حفاظت شده کشور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نباید سطح مناطق حفاظت شده کاهش یابد، گفت: مجلس شورای اسلامی هم در صورت لزوم به این موضوع ورود می کند.

به گزارش تسنیم، احمدعلی کیخا درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست مبنی بر کاهش حدود 77 هزار هکتاری مناطق حفاظت شده گفت: اگر این مصوبه صرفا بر کاهش مناطق حفاظت شده تاکید داشته باشد به هیچ عنوان منطقی نیست. وی با تاکید بر این که طبق توافق نامه بین المللی «اجلاس ناگویا» باید تا سال 2020 سطح مناطق حفاظت شده را به 17 درصد برسانیم، عنوان کرد: اکنون سطح مناطق حفاظت شده کشور حدود 11درصد است و به طور قطع این میزان باید افزایش یابد.

کیخا ادامه داد: سطح کلی مناطق حفاظت شده نباید به طور نسبی کاهش یابد بلکه باید افزایش آن مورد توجه باشد، اما بازبینی در محدوده مناطق صحیح است؛ برخی مناطق موجود، دیگر ارزش حفاظتی ندارند و حتی برخی مسائل با مردم و دستگاه های دولتی وجود دارد که باید در آن محدوده، بازنگری صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بازنگری در مناطق حفاظت شده ضروری است، اما کاهش آن به صورتی که مطرح می شود نباید صورت پذیرد.

براساس این گزارش، جلسه شورای عالی محیط زیست چندی قبل به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور تشکیل شد که در نهایت مقرر شد بعضی از این مناطق حفاظت شده، در نقاط مختلف کشور افزایش یا کاهش داشته باشند. قرار است بنابر مصوبه دولت حدود 77 هزار هکتار از مناطق حفاظت شده مورد بازبینی واقع شود و کاهش پیدا کند.