آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

«اکبر آقا آکتور صدا» در شبکه مستند

«اکبر آقا آکتور صدا» مستند پرتره اکبر منانی نویسنده، دوبلور، مدیر دوبلاژ و گوینده پیشکسوت به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی در شبکه مستند سیما تولید شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، ابوالفضل توکلی درباره ساخت این مستند گفت: اکبر آقا آکتور صدا که در ادامه ساخت مستندهای پیشکسوتان دوبله تولید شد، به فصل هایی از زندگی اکبر منانی از اثرگذارترین هنرمندان عرصه دوبله و گوینده شخصیت های ماندگاری مانند پوآرو، زبل خان و... پرداخته است.

توکلی افزود: از سال 95 که تولید مجموعه مستند پیشکسوتان دوبله را آغاز کردم، نام استاد منانی در فهرست گروه تولید بود و ایشان قبول نمی کردند، بعدها متوجه شدم از قرار گرفتن مقابل دوربین گریزانند و به همین دلیل از ایشان تصاویر و عکس زیادی وجود ندارد، بالاخره با درخواست های مکرر من که مجذوب آثار ماندگارشان در هنر دوبله هستم، موافقت کردند و در نهایت شهریور امسال ساخت مستند پرتره ای از اکبر منانی کلید زده شد.

وی ادامه داد: البته بازخوردهای مثبت تجربه های قبلی ما در ساخت مستند زندگی نامه پیشکسوتانی مثل بهروز رضوی، جلال مقامی، ایرج رضایی، ناصر ممدوح، محمود قنبری و غلامعلی افشاریه و ابوالحسن تهامی در بین اهالی دوبله و هنر در این تصمیم بی تاثیر نبود و باعث خرسندی من است که استاد منانی بعد از سال ها دوری جستن از دوربین ها بالاخره به بنده اطمینان کردند.

توکلی افزود: در تولید این فیلم فاطمه شعشعانی و شوکت حجت و جواد پزشکیان، تورج نصر، شهروز ملک آرایی، بیژن علیمحمدی و همت مومیوند از هنرمندان دوبله نیز ما را همراهی کرده اند.

کارگردان مجموعه مستندهای پیشکسوتان دوبله درباره مراحل تولید این مستند گفت: بخش هایی از اکبر آقا آکتور صدا در استودیو ضبط شکرستان و همچنین استودیو جام جم در تهران و بخش هایی از آن در شهر اصفهان، لوکیشن های دبیرستان هاتف محل تحصیل استاد و میدان نقش جهان تصویربرداری شده و تدوین آن نیز بتازگی تمام شده است. به گفته توکلی، این مستند در 63 دقیقه به جنبه های مختلفی از زندگی حرفه ای اکبر منانی می پردازد؛ پیشکسوتی که علاوه بر مدیریت دوبلاژ آثار ماندگار، دو کتاب نیز درباره هنر دوبله منتشر کرده است.