آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

اثرات مصرف آجیل در مبتلایان به سرطان روده

محققان می گویند افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ که به طور مرتب مغزهایی مانند بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و بادام هندی مصرف می کنند در معرض ریسک پایین تر عود سرطان و مرگ ناشی از آن هستند.

یافته ها نشان می دهد افرادی که به طور مرتب حداقل هفته ای 25 تا 50 گرم مغزهای آجیلی مصرف می کردند 42 درصد با افزایش نرخ زنده ماندن بعد از سرطان روبه رو بودند.

این یافته ها همراه با چندین مطالعه مشاهده ای دیگر نشان می دهد گروهی از رفتارهای سالم نظیر افزایش تحرک بدنی، حفظ وزن سالم و کاهش مصرف نوشیدنی های قندی و شیرین، موجب بهبود روند درمان سرطان روده می شود.این نتایج بر اهمیت رژیم غذایی و شاخص های سبک زندگی در افزایش بقای بعد از سرطان روده تاکید دارد. البته بیماران ممکن است به خاطر نگرانی از میزان چربی بالای مغزهای آجیلی آن را مصرف نکنند، اما این مطالعات نشان می دهد مصرف کنندگان مغزهای آجیلی لاغرتر هم هستند.حتی مصرف این نوع مغزها به کاهش مقاومت انسولین نیز کمک می کند. / مهر

تاریخ ابتلای والدین خود را به آلزایمر فراموش نکنید

یک مطالعه جدید نشان می دهد سنی که والدین در آن به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، می تواند در ابتلای فرزند آنان به این بیماری تاثیرگذار باشد.

تحقیقات زیادی در مورد علل ژنتیکی ابتلا به بیماری آلزایمر کشف شده است، اما هنوز هم بیماری آلزایمر به عنوان ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در نظر گرفته می شود.یک مطالعه جدید نشان می دهد تاثیر ژنتیکی این بیماری می تواند بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، باشد. بر این اساس هر چه فرد به سنی که پدر یا مادرش به آلزایمر مبتلا شدند، نزدیک شود بیشتر احتمال دارد پلاک آمیلوئید (پروتئینی که به پیشرفت بیماری آلزایمر منجر می شود) در مغز آنها ایجاد شود.

به بیان دیگر، فرد 60 ساله ای که مادرش در 63 سالگی دچار آلزایمر شده، نسبت به فرد 70 ساله ای که مادرش این بیماری را در 85 سالگی گرفته است، احتمال بیشتری دارد که پلاک آمیلوئید در مغز خود داشته باشد.

البته مشخص شده که ارتباط بین سن والدین و میزان آمیلوئید در زنان قوی تر از مردان است. با این حال، شناسایی زودهنگام علائم این بیماری در مدیریت شرایط ویرانگر آن بسیار اهمیت دارد. / ایسنا