آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
صفحه آخر
۲۰
خبرچین/ مروری بر مهم ترین اخبار دیروز

نقل نقد و عقل در فضای مجازی

حرف های روحانی در همایش دیروز بانک مرکزی چنان بازتابی داشت که خیلی زود به ایجاد هشتگ #کم_عقل در توییتر منتهی شد. برخی با دیده طنز و شوخی به حرف های دیروز رئیس جمهور نگریستند و اما برخی دیگر پشت این جمله، تحلیل های پیچیده سیاسی دیدند.

مثلا یک حساب توییتری به نام «سیدرضی» به شوخی توییت کرد: «#کم_عقل ها ریتوییت کنید همدیگه رو پیدا کنیم» اما کاربری دیگر در توییتر چنین به حرف های روحانی واکنش نشان داده است: «#کم_عقل پنجاه و چهارمین توهین حسن روحانی به منتقدانشه!» همزمان برخی دیگر هم با بیان اینکه حرف های روحانی درباره کم عقلی منتقدان، نتیجه تقطیع گفته های اوست، سعی کرده اند از صحبت های بحث برانگیز روحانی دفاع کنند.

اما فارغ از همه این گلایه ها و دفاعیه ها، در بعضی دیگر از حساب های توییتری، اصل موضوع کم عقل خطاب کردن منتقدان یک بحث انحرافی دانسته شده و مثلا چنین آمده است: «جناب روحانی فرمودن مخالفت با دولت نشونه کم عقلی هست! باشه بزرگوار ما #کم_عقل شما بگو 995هزار شغل چی شد؟!» برخی دیگر از کاربران در فضای مجازی هم با یادآوری سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و یا برخی مسائل حوزه اقتصاد و سیاست خارجی، حسن روحانی را متهم کرده اند که با خطاب قرار دادن منتقدان دولت به عنوان کسانی که کمبود عقل دارند، در عمل کوشیده است تا حواس مردم را به مسائل جزئی پرت کند.

به این ترتیب از هم اکنون می توان دریافت که حرف های دیروز رئیس جمهور، بحثی تازه را در فضای سیاسی کشور به وجود آورده است. بحث هایی که باید دید در آخرین روزهای سال 96 چطور می تواند چشم انداز فضای رقابت سیاسی در سال 97 را ترسیم کند.