آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۴۰
اقتصادی
۵

وزیر نفت خبر داد

توقیف اموال عامل اختلاس نفتی بیش از میزان اختلاس

«با پیگیری دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی، اموال شناسایی و توقیف شده اختلاسگر شرکت مدیریت اکتشاف بیش از میزان اختلاس صورت‎گرفته است.» وزیر نفت با بیان این خبر درباره متواری شدن این فرد به کانادا اظهار کرد: اینکه او به کانادا رفته را باور نمی‎کنم. بیژن زنگنه در حاشیه امضای پنج قرارداد پژوهشی با دانشگاه های کشور افزود: این فرد در ترکیه پنهان شده است. مطالبی که درباره فرار او به کانادا مطرح می شود به نظر شایعه ای است که خودش منتشر می کند تا در ترکیه به دنبالش نباشند. زنگنه درباره امضای قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: امضای قراردادهای جدید نفتی نیازمند توافق دو طرف قرارداد است و هر وقت قرارداد جدیدی امضا کنیم، اعلام می شود.

گام سوم همکاری صنعت نفت و دانشگاه ها برداشته شد

قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، روز گذشته با حضور وزیران نفت و علوم، میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و روسای دانشگاه‎های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، صنعتی شاهرود و شهید چمران اهواز امضا شد. وزیر نفت، امضای پنج قرارداد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اکتشاف را الگویی مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: با امضای این قراردادها، گام سوم همکاری بین صنعت نفت و دانشگاه‎ها برداشته شد. بر این اساس، طرح پژوهشی «توسعه فناوری‎های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر مدل سازی هیدروکربوری حوضه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی» با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و طرح «توسعه فناوری‎ بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربوری در حوضه رسوبی کپه‎داغ» با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد

اجرا می‎شود. دانشگاه خوارزمی در زمینه «توسعه فناوری های سنگ‎های کربناته شکافدار در ناحیه دشت آبادان» با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همکاری خواهد کرد و «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‎های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‎های اکتشافی» موضوع همکاری با دانشگاه صنعتی شاهرود خواهد بود. طرح پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز «توسعه فناوری‎های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت‎آبادان» است. در این باره زنگنه یادآور شد: این سومین بار است که قراردادهای پژوهشی میان شرکت‎های اصلی وزارت نفت با دانشگاه های معتبر امضا می شود. او ادامه داد: از این رو طیف وسیعی از متخصصان رشته های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود.