آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۷
صفحه آخر
۱۲

ادامه بحران در کاخ سفید تیلرسون هم برکنار شد

«دونالد ترامپ» دیروز تیلرسون وزیر خارجه آمریکا را برکنار و «مایک پومپئو» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را به جای وی به این سمت منصوب کرد. پیش از این بسیاری از مقامات کاخ سفید یا استعفا کرده اند یا برکنار شده اند.

با برکناری «تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تعداد اخراجی ها و استعفاهای دولت ترامپ از زمانی که وی قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته به رقم جالب 38 نفر رسید! یعنی تقریبا هر 20 روز یک نفر! تنها در 7 ماه نخست حضور ترامپ در کاخ سفید، شمار افرادی که برکنار یا استعفا کرده اند به 15 نفر رسید که در میان آنها چند تن از مقامات اصلی که در مراسم ادای سوگند در کنار وی بوده اند نیز به چشم می خورد.تیلرسون وزیرخارجه آمریکا که دیروز از سوی ترامپ برکنار شد را باید ارشدترین فردی دانست که طی یک سال گذشته از تیم ترامپ جدا می شود. پیش از این رسانه های آمریکایی اعلام کرده بودند که ترامپ تیلرسون را نمی خواهد!

زمزمه های استعفای تیلرسون از یک سال پیش مطرح بود. در مدت یک سالی که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بود در پرونده های مختلف از جمله توافق هسته ای با ایران و پرونده روسیه، با ترامپ اختلاف نظر داشت و تقریبا هر ماه شایعاتی از احتمال برکناری وی منتشر می شد. این شایعات 6 ماه پیش، یعنی زمانی که رسانه های آمریکایی گزارش دادند تیلرسون ترامپ را «کودن» خوانده، به اوج رسید. ترامپ دیروز در توئیتر خود نوشت: به جای تیلرسون «مایک پمپئو» رئیس سیا را به عنوان وزیر خارجه منصوب کرده است. وی چه زمان فعالیت به عنوان نماینده کنگره و چه در منصب ریاست سیا گرایشات به شدت ضد ایران داشته است. از همان زمان که گمانه زنی هایی درباره اینکه احتمالا پومپئو سکان دستگاه دیپلماسی آمریکا را به دست می گیرد، مطرح شد. ترامپ بارها از پوپمئو تمجید کرده و گفته بود او در سیا «عملکرد فوق العاده ای» داشته است. ترامپ همچنین «جینا هاپسل» معاون پومپئو را به عنوان رئیس جدید سازمان سیا انتخاب کرده است. وی اولین زنی است که رئیس سیا می شود.