آرشیو چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۳۱۰۹
دیپلماسی
۱۵

وزیر خارجه ایران در اسلام آباد

مترجم: شهرام زرندار

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سخنانش در یک گفت وگوی عمومی در برنامه 70 سال روابط ایران و پاکستان و چشم اندازهای آینده، گفت: «ما هرگز به هیچ کس اجازه نمی دهیم از خاک ایران به پاکستان صدمه وارد کند، درست همان طور که اعتقاد داریم پاکستان هرگز به هیچ کس اجازه نخواهد داد تا از خاک آن به ایران آسیب بزند».

ظریف به شرکت کنندگان در این سخنرانی گفت: «من اعتقاد دارم که ایران و پاکستان به اندازه کافی در عمل محتاط هستند و برای هدایت تغییرات به سوی یک نظام همسایگی قوی تر، برپایه چندجانبه گرایی، به منظور جلوگیری از خون ریزی، بدبختی، توسعه نیافتگی و [همچنین] یک امت واحد و متحد حرکت می کنند».

ظریف گفت: «به منظور داشتن منطقه ای بهتر، دو کشور نیاز دارند تا به سوی یک پارادایم جدید برپایه فهم مبنی بر اینکه امنیت را نمی توان با بازدارندگی دیگران به دست آورد، حرکت کنند. سوریه و یمن بدبختی هایی هستند که انتخاب های غلط خودمان به وجود آورده. اینها نه تنها بدبختی برای ماست، بلکه برای غیرنظامیان بی گناه هم بدبختی است. این در شرایطی است که ما به گناهکاردانستن یکدیگر ادامه و یکدیگر را مقصر جلوه می دهیم».

او افزود: «جهان اسلام می تواند یک امت بسیار قوی باشد با این وصف که هیچ کشوری تلاش نکند تا تبدیل به نیرو و قدرت مسلط شود و هیچ کس تلاش نکند که کسی دیگر را در منطقه از حیطه شمول حذف کند».

سرتاج عزیز هم در این جلسه گفت؛ ایران اولین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت و 70 سال بعد هدف مشترک هر دو کشور هنوز وحدت و بهروزی امت اسلامی است. او گفت: «قلب دیپلماسی ژئواکونومی است، بنابراین تجارت و سرمایه گذاری باید افزایش یابد».

او پیشنهاد کرد در همین رابطه هر دو کشور باید تسهیلات و روابط مشترکشان را بهینه کنند و تجارت را از طریق زمین و دریا انجام دهند.