آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۸
جامعه
۱۷

اعلام شرایط مرخصی زندانیان در ایام نوروز

رئیس قوه قضاییه درباره شرایط مرخصی زندانیان در ایام عید نوروز 1397 بخشنامه ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، براساس این بخشنامه به زندانیان محکوم با رعایت شرایطی و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

طبق ابلاغ رئیس قوه قضاییه، سه دسته از زندانیان مشمول مرخصی ایام عید می شوند که دسته نخست زندانیان محکوم به حبس، یعنی محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل پنج سال حبس، محکومان به حبس بیش از ده سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس، محکومان به حبس بیش از پنج تا ده سال به شرط تحمل شش ماه حبس، محکومان به حبس بیش از یک تا پنج سال به شرط تحمل دوماه حبس و محکومان به یک سال حبس وکمتر از آن به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

رئیس قوه قضاییه در تبصره محکومان به حبس آورده است، به محکومان به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقیمانده حبس آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.

واجدان شرایط اعطای مرخصی براساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه، زندانیان محکوم به جزای نقدی هستند که به محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از 120 میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از 70 میلیون ریال تا 120 میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، برمی گردد.

در تبصره این بخش آمده است، به محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها تا 70 میلیون ریال باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می شود.

آیت ا... آملی لاریجانی درباره بخش سوم محکومان واجد اعطای مرخصی ایام نوروز، یعنی محکومان به پرداخت دیه و محکومان مالی، اعلام کرد: زندانیانی که به دلیل عجز از پرداخت دیه در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود و مشمول این بخشنامه هستند. رئیس قوه قضاییه در تبصره این بخش آورده است، در مورد محکومان موضوع این بند که دارای شاکی های متعدد هستند، چنانچه در زمان بهره مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات شوند، تمدید مجدد مرخصی به منظور اخذ رضایت از سایر شکات مانعی ندارد.