آرشیو سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۲۹۵
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

معرفی لپ تاپ گیمینگ جدید شیائومی

دنیای اقتصاد: سه شنبه گذشته شیائومی، هوآوی و اپل از چند محصول جدید خود رونمایی کردند، در نتیجه از نظر تکنولوژی روز شلوغی بود. این کمپانی های چینی از گوشی های هوشمند جدیدی در مراسم مختلفی در چین و فرانسه رونمایی کردند. اپل نیز با تمرکز بر آموزش آی پد جدیدش را در شیکاگو معرفی کرد. به همین دلیل تقریبا نزدیک بود یک محصول جدید را از قلم بیندازیم. شیائومی که به خاطر گوشی های هوشمندش بر سر زبان افتاده است، سخت افزارهای جالب دیگری را هم به بازار می دهد. این شرکت که قبل از این تلویزیون و وسایل جانبی مختلفی را روانه بازار کرده بود، حالا از اولین لپ تاپ مخصوص بازی خودش رونمایی کرده است.

این اولین لپ تاپ ساخته این شرکت نیست، شیائومی یک نوت بوک ایر ام آی هم دارد که در دو مدل 5/ 12 اینچی و 3/ 13اینچی به فروش می رسد. لپ تاپ ویژه بازی ام آی شیا ئومی 6/ 15 اینچ است و با ویندوز 10 کار می کند. این لپ تاپ از پردازنده نسل هفتم اینتل، گرافیک انویدیای جی فورس جی تی ایکس 1060، حافظه تصادفی 16 گیگا بایتی، SSD 156 گیگابایتی و HDD یک ترابایتی برخوردار است. لپ تاپ جدید شیائومی با طراحی مینی مالیستی، کیبوردی با قابلیت پشتیبانی از 16 میلیون رنگ دارد. کیبورد این لپ تاپ پنج نوع دکمه قابل برنامه ریزی در سمت چپ دارد که می تواند با عملکرد هر نوع بازی همگام شود.

برای خروج گرما، لپ تاپ از لوله های بزرگ انتقال گرما، یک فن سردکننده 12 ولتی و چهار فن خروجی استفاده می کند. این لپ تاپ از آنچه این روزها در بازار می بینید بزرگ تر است. به همین خاطر این میزان تمرکز روی خنک کردن آن لازم است. این لپ تاپ سه درگاه یو اس بی-ای، هدفون و میکروفن دارد. علاوه بر اینها در اطراف لپ تاپ درگاه حافظه اس دی هم وجود دارد. پشت لپ تاپ نیز قسمتی برای ایترنت Ethernet و تنظیمات اتصال به نمایشگر وجود دارد. فروش لپ تاپ ام آی شیائومی 13 آوریل به قیمت 5999 یوآن (954 دلار) در چین شروع می شود. بهترین مدل این سری که مجهز به حافظه تصادفی 16 گیگابایتی و کارت گرافیک 1060 جی تی ایکس است، به قیمت 8999 یوآن (1430دلار) به فروش خواهد رسید. هنوز مشخص نیست لپ تاپ گیمینگ ام آی بازار بین المللی را در دست خواهد گرفت یا نه، اما شیائومی در هر زمینه ای که وارد می شود حرفی برای گفتن دارد.

دوربین واقعیت مجازی لنوو، آماده پیش خرید

آی تی ایران: لنوو با همکاری گوگل دوربین واقعیت مجازی جدیدی ساخته است، دوربینی که حالا برای پیش خرید آماده است. تنها چند هفته (چهارم می) تا ورود این دوربین به بازار باقی مانده است. اپلیکیشن ترکر صفحه دوربین میراژ لنوو را روی سایت آمازون پیدا کرده است، صفحه ای که در آن با 300 دلار می توان این دوربین را پیش خرید کرد. ترکر اپلیکیشن آنلاینی است که موجودی محصولات متفاوت را روی فروشگاه های آنلاین بررسی می کند.

از آنجا که کار با دوربین میراژ بسیار ساده است، کار را برای تولید محتوای واقعیت مجازی آسان کرده است. برای کار با این دوربین کافی است فریم مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه شاتر را فشار دهید. این دوربین یوتیوب و VR180 گوگل را نیز پشتیبانی می کند. به کمک فرمت این دوربین می توانید ویدئو های همه جانبه مخصوص هدست های واقعیت مجازی بگیرید. این ویدئو ها هنگامی که روی یک کامپیوتر یا یک دستگاه 2D دیگر نمایش داده شوند، همانند ویدئوهایی با پرسپکتیو عادی عمل می کنند. دوربین میراژ لنوو مجهز به لنزهای 13 مگاپیکسلی چشم ماهی fisheye lenses (لنزهای گسترده) و صفحه نمایش لمسی است. این دوربین می تواند ویدئو های 4K بگیرد و آنها رابه طور آنلاین روی یوتیوب آپلود کند. از طریق اپلیکیشن VR180 گوگل محتوای دوربین می تواند به طور مستقیم آپلود شود. ورود این دوربین به بازار می تواند به ویدئو های واقعیت مجازی بیشتری بر روی یوتیوب منجر شود. از آنجا که لنوو در ماه می هدست میراژ سولو را روانه بازار می کند، تقویت بازار واقعیت مجازی به نفع این شرکت خواهد بود.

آی بی ام کوچک ترین رایانه دنیا را تولید کرد

مهر: شرکت آی بی ام موفق به تولید کوچک ترین رایانه دنیا شده که به اندازه دانه نمک است. نکته جالب این است که رایانه مذکور قدرت پردازش کم و بیش بالایی هم دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشبل، قدرت محاسباتی رایانه یادشده به اندازه یک تراشه x86 است که در دهه 90 میلادی در رایانه های شخصی مورد استفاده قرار می گرفت.

رایانه یادشده آنقدر کوچک است که برای مشاهده آن نیاز به میکروسکوپ دارید. تولید این رایانه برای آی بی ام کمتر از 10سنت هزینه داشته و چند صد ترانزیستور هم روی آن نصب شده است. از این رایانه می توان برای مشاهده، تحلیل، تبادل داده و برقراری ارتباطات استفاده کرد. یک مزیت دیگر این رایانه های فوق کوچک سازگاری آنها با فناوری و برنامه های مبتنی بر بلاک چین است. بنابراین از این رایانه می توان برای اموری همچون ردگیری وضعیت ارسال انواع کالا، شناسایی هرگونه سرقت، کلاهبرداری و... و همین طور اجرای برخی امور ساده و اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند مرتب کردن داده ها و اقلام دیگر بهره گرفت. آی بی ام می گوید تولید این رایانه تنها آغاز راه است و در 5سال آینده رایانه های فوق کوچک دیگری با استفاده از تازه ترین فناوری های رمزگذاری داده ها تولید می شوند که حتی از دانه های نمک هم کوچک تر خواهند بود و می توان آنها را در هر وسیله و شیء کار گذاشت. شرکت سازنده هنوز زمان عرضه نهایی این رایانه را اعلام نکرده و می گویند هنوز در حال تست و آزمایش نمونه اولیه تولیدی آن هستند.