آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۰۵۸
صفحه اول
۱
سرمقاله

جایگاه ویژه شهردار

احمد خرم

شهرداری پایتخت در جهان یکی از نهادهای بسیار مهم و دارای ابعادی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به سبب ماموریت هایش دارای جنبه هایی سیاسی است. معمولا شهرداری پایتخت در جهان در کنار نهاد ریاست جمهوری و دولت قرار می گیرد. شهرداری تهران نیز در سطح و جایگاه هیات وزیران است. از این رو باید با تمام دستگاه ها تعامل داشته باشد. شهرداری حداقل 37 ماموریت در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیربنایی، زیست محیطی و خدماتی دارد. فکر و ذکر شهردار باید خدمات رسانی به مردم، بالا بردن سطح رفاه و آشنا کردن آنان با حقوق شهروندی و آشنایی با ویژگی های شهروندی باشد.

اگر شهردار فردی با تجربه و اجرایی باشد، می تواند در بسیاری از زمینه ها نقش آفرینی کند. برنامه ریزی شهری، تامین منابع پایدار برای شهرداری، داشتن برنامه در امور زیربنایی، بهبود وضعیت محیط زیست، ارتقای بهداشت روانی شهروندان و برنامه ریزی در حوزه اقتصادی از جمله مواردی است که شهردار باید در آنها نقش آفرین باشد. همچنین شهردار باید با سازمان ها تعامل داشته باشد: با متخصصین در زمینه های مختلف ارتباط جدی بگیرد و از مردم در خدمات رسانی و رفع مشکلات کمک بگیرد. اکنون که شهردار تهران استعفا داده شورای شهر و مردم نباید از او گله مند باشند. استعفای شهردار تهران به دلیل عارضه بیماری بوده است. او اعلام کرده که از قبل بیماری داشته و اخیرا بیماری جدیدی بر ایشان عارض شده است. نباید فراموش کرد که آقای نجفی فردی متعهد بوده و به لحاظ اجرایی مدیری دارای انگیزه است. بنابراین بسیار بعید است که در صورت نبود مشکلی اساسی استعفا داده باشد. آقای نجفی 40 سال خدمت صادقانه کرده و امروز که عذری برای کنار رفتن دارد، زمان تجلیل از خدمات 40 ساله او است. نظام جمهوری اسلامی باید قدر مدیرانی را بداند که خدمت صادقانه و خالصانه داشته و کارآمد و اثربخش بوده اند.

امیدواریم در ادامه نیز چنین فردی از سوی شورای شهر تهران انتخاب شود. بدون شک رفتن نجفی یک لطمه خواهد بود زیرا شورای شهر برای تصدی گری این نهاد انتخاب مناسبی کرده و شهرداری نیز در این مدت موفقیت های خوبی به دست آورده است. به هر حال می توان هر لطمه و خسارتی را مدیریت و هر نقطه ضعفی را با انتخاب فردی اجرایی و همه جانبه به نقطه قوت و فرصت تبدیل کرد. به اعتقاد من شورای شهر با ترکیب و دیدگاهی که دارد می تواند فرد جایگزین مناسبی را انتخاب کند.