آرشیو یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۲۹۹
نفت و پتروشیمی
۱۱

ضرورت ازدیاد برداشت از میدان های مشترک نفتی

شانا: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری حداکثری و ازدیاد برداشت از میدان های مشترک، یکی از اولویت های صنعت نفت در سال 97 است. حسین امیری خامکانی گفت: منابع کشور در بحث اکتشاف و استخراج نفت باید ابتدا در میدان های مشترک هزینه شود.

ساختار فیزیکی میدان های نفت و گاز به این صورت است که اگر طرفی برداشت خود را افزایش دهد، فشار کاهش خواهد یافت و نفت و گاز به سمت طرف مقابل حرکت می کند. وی با تاکید بر اینکه دولت در شرایط محدودیت منابع و سرمایه باید ابتدا در میدان های نفتی مشترک جذب سرمایه کند، افزود: حتی می توان با کشورهای همسایه برای جذب سرمایه به صورت مشترک با هدف توسعه میدان های مشترک مذاکره کرد و برداشت از منبع و سهم هر کشور را به صورت مساوی تقسیم کرد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تداوم سرمایه گذاری خارجی و جذب آن، بدون شک در آینده در بازار انرژی حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

امیری خامکانی با اشاره به اینکه برداشت از میدان های مشترک گام هایی رو به جلو برای رشد اقتصادی و اشتغال زایی در کشور است، عنوان کرد: با اجرای قراردادهای جدید نفتی و سرمایه گذاری در این صنعت، افزون بر حفظ منافع معنوی و مادی کشور، فناوری و دانش فنی وارد کشور می شود و انقلاب بزرگی در صنعت نفت رخ می دهد.