آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۳۰۰
بازار دیجیتال
۲۵

درخواست مالی فیس بوک در ازای حفظ داده های شخصی کاربران

فارس: فیس بوک قصد دارد از کاربرانی که اصرار دارند داده های خصوصی آنان از دسترس شرکت های خصوصی دور بماند، پول بگیرد. شریل سندربرگ از مدیران ارشد شرکت فیس بوک در این مورد گفته است: گزینه های مختلفی در دسترس کاربران فیس بوک قرار دارد. اما گزینه عدم دسترسی شرکت های ثالث به داده های خصوصی کاربران محصولی است که دسترسی به آن با پرداخت پول ممکن است.

اظهارات وی تنها چند روز بعد از افشای مجموعه ای از تخلفات فیس بوک صورت گرفت که نشان می دهد این شرکت چندان برای حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران خود تلاش نمی کند و داده های خصوصی ده ها میلیون نفر از کاربرانش در دسترس شرکت های ثالث قرار گرفته و آنها از همین اطلاعات برای تحلیل رفتار رای دهی میلیون ها آمریکایی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا سواستفاده کرده اند. علاوه بر این فیس بوک اطلاعات مربوط به تماس ها و پیام های رد وبدل شده کاربران با استفاده از تلفن همراه را ضبط و نگهداری می کند. در چنین شرایطی سندربرگ به جای عذرخواهی از کاربران توقع دارد آنها برای حفظ حریم شخصی خود در این شبکه اجتماعی پول بدهند. وی در اظهارنظر تامل برانگیز دیگری تصریح کرده که کاربران نباید انتظار داشته باشند که رسوایی های اخیر در حوزه حریم شخصی کاربران، آخرین رسوایی های فیس بوک در این زمینه باشد. سندربرگ در این مورد گفته است: انتظار نداشته باشید که من اینجا بنشینم و بگویم که قرار نیست ما موارد بیشتری را پیدا کنیم چون قرار است پیدا کنیم.

اظهارات این مدیر ارشد فیس بوک در حالی بوده که قرار است مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک روز چهارشنبه 11 آوریل در کنگره آمریکا حضور یابد و در مورد نقض گسترده حریم شخصی کاربران این شبکه اجتماعی شهادت دهد. همچنین قرار است در این روز بسیاری از کاربران اینترنت در یک حرکت اعتراضی به مدت 24 ساعت از استفاده از فیس بوک و همین طور پیام رسان فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ که متعلق به این شبکه اجتماعی است، خودداری کنند. کاربران اینترنت این اقدام را عملیات فیس بلاک نام گذاری کرده اند و می گویند فیس بوک باید در زمینه سوءاستفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از داده های خصوصی 87 میلیون کاربر خود پاسخگو باشد.