آرشیو سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۰۶۱
جلد دوم
۷
دیدگاه

استعفای شهردار چه ربطی به دادستان کل دارد

دکتر محمود صادقی

طبق قانون شهردار باید استعفای خود را به شورای شهر تقدیم کند و مرجع صالح به رسیدگی در این مورد شورای شهر است. چه وقتی قرار است صلاحیت نامزدی تصدی پست شهرداری بررسی شود و شهردار انتخاب شود این وظیفه شورای شهر است و چه وقتی قرار به عزل شهردار یا استعفای او برسد مرجع شورای شهر است. پس از آنکه شهردار تهران استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرد و اعضا نسبت به آن رای قاطع دادند دادستان محترم کل کشور نسبت به رای اعضای شورای شهر تهران اظهاراتی کردند که از این اظهارنظر خیلی تعجب کردم.

هرچه فکر می کنم ارتباط این موضوع با دادستان کل کشور را نمی توانم درک کنم. استعفای شهردار تهران چه ربطی به دادستان کل کشور دارد؟ غیر از اینکه بیشتر این موضوع را تقویت می کند که احتمالاتی در خصوص احضار ایشان به دادسرا با هدف فشار برای کناره گیری نجفی بوده است.عجیب است که قوه قضاییه در امور اجرایی به این شکل مداخله می کند و این اظهارنظرشان قوه قضاییه را به شدت زیر سوال می برد.

دادستان کل کشوردر بخشی از بیانات خود به این نکته اشاره کردند که «بساط سیاست بازی اعضای شورای شهر تهران چه معنایی دارد؟» در این مورد باید بگویم این اظهارنظر دادستان نشان دهنده رویکرد سیاسی ایشان است. شان قوه قضاییه بالاتر از این است که در این گونه مسائل بخواهد مداخله کند. اتفاقا این موضوع بیشتر تایید می کند که عملکرد دادسرا در احضار آقای نجفی سیاسی بوده و زمانی که دیدند به نتیجه نرسیدند آقای دادستان اظهارنظر می کند. وی یادآور شد: شورای شهر اختیار دارد که استعفای شهردار را بپذیرد یا نپذیرد و این یکی از اختیارات عادی شورای شهر است. به هر دلیل که بوده اعضای شورای شهر استعفای آقای شهردار را قبول نکردند و این حق قانونی و طبیعی آنها است، اما اینکه دادستان این گونه بخواهد اظهارنظر کند با بی طرفی قوه قضاییه کاملا و به طور آشکار مغایرت دارد.